Als k bezwaar maak tegen concrete punten in een tentamen, mag n examecommissie dan t bezwaar verwerpen door zaken fout te tellen die eerst goed waren?

Als 4ejaars HBO'r heb ik een tentamen gemaakt (casus). Bij de uitslag bleek k een 5,4 te hebben en ben k naar de inzage gegaan. Hier zag k dat er maar liefst 6 situaties waren (samen goed voor ongeveer 1,5 pnt) waar ik mogelijk recht zou hebben op punten. Elk puntje betekent voor mij een voldoende. Bij enkele situaties gaf de maker van het tentamen aan dat ik daar ook gelijk in had. Bij 1 punt weet ik zelfs 100% zeker dat ik gelijk had. Dit werd ook bevestigd door de maker van het tentamen.Hij kon t cijefer echter niet herzien en verwees mij naar de examencommissie.

Ik heb hier dan ook bezwaar gemaakt tegen deze 6 punten (incl. argumentatie). Na weken wachten heb ik sinds gister eindelijk bericht gekregen. Hun hebben het tentamen laten nakijken door een externe beoordelaar en komen uit op een 4,2. Mijn bezwaar wordt verworpen.

Ik vraag mij af... Mag dit wel? Ik teken bezwaar aan tegen 6 concrete punten; niet tegen het hele tentamen. Ik vind het al helemaal oneerlijk als ik nu beoordeeld wordt door een externe beoordelaar die dus schijnbaar nog strenger heeft nagekeken. Voor mijn gevoel moesten ze mij wel een voldoende geven als zij alleen op die punten waren ingegaan, maar zijn ze daarom bewust gaan zoeken naar dingen die wel waren goedgekeurd, maar ook door een strengere beoordeling fout kunnen worden gerekend. Mogen dingen die eerst goed zijn geteld, later opeens fout worden geteld? Bij een medestudent is precies tzelfde gebeurt! Mag dit? Het OER zegt hier nix over.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het alleen maar positief als ze het hele tentamen nakijken als er fouten zijn gemaakt bij het nakijken. Nu valt het in jouw nadeel uit, de volgende keer hopelijk in jouw voordeel.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat mag in eerste instantie heeft de examencommissie dus hoger besloten dan de externe beoordelaar het heeft beoordeeld jammer voor jou opnieuw doen. Wat volgens jou is daar gaat het niet om.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeetje wat schrijf je slecht voor een "hbo student"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Sprookje toch, dat "slechte" schrijven valt echt wel mee. Robomond heeft alleen steeds bewust of onbewust de apostrof weggelaten. Hij schrijft ook één keer "hun" waar het zij moest zijn, maar dat kan door de snelheid gekomen zijn. Hij schrijft absoluut niet slecht.

Antwoorden (1)

Ja, de commissie heeft juist gehandeld.
Je hebt bezwaar gemaakt tegen de beoordeling.
De procedure is dan dat je tentamen in het geheel door een onafhankelijke, externe beoordelaar. Deze bekijkt alle antwoorden op alle vragen, en geeft daar een beoordeling voor.

Nu blijkt dat de docent je een aantal keren het voordeel van de twijfel heeft gegeven. Maar door een herbeoordeling aan te vragen, komt er nu een lager cijfer uit.

Dat is wel jammer voor je, maar het is helemaal correct verlopen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is precies de reactie van de examencommissie:) Maar voor mijn gevoel klopt dat niet helemaal... Het punt s: ik heb nooit een herbeoordeling aangevraagd. Ik heb bezwaar aangetekend tegen een aantal concrete punten; niet tegen die van het hele tentamen.
Het zou m.i. ook nooit eerlijk zijn om deze extern te laten beoordelen, omdat een externe examinator altijd anders en in dit geval dus veel zwaarder beoordeeld. Komt er op neer dat als deze externe examinator de tentamens gaat beoordelen van mijn medestudenten, zij ook lager zullen uitkomen. Er wordt dus opeens met een andere norm nagekeken. Heb ik dan niet het recht om op dezelfde norm te worden nagekeken? Dit kan m.i. alleen door of alle tentamens van iedereen extern te laten nakijken, of de eerste beoordeling te houden en enkel in te gaan op mijn punten. Ik vind dus dat het uberhaupt niet deugt om het tentamen extern te laten nakijken, omdat er dan altijd met een andere norm wordt nagekeken. In die optiek is het dus onmogelijk om - als je onterecht ergens een punt niet toegekend heb gekregen - dit te laten corrigeren, want dan wordt meteen alles met een zwaardere norm gecorrigeerd. Dat deugt toch niet?
Erna55
9 jaar geleden
Door in protest te gaan, ga je akkoord met een herbeoordeling. Je wilt namelijk dat ze nog een keer je antwoorden bekijken. Je punten die je aangaf zijn niet overgenomen. Daar is dus een andere mening over mogelijk. De mening van de "externe beoordelaar" heeft dan de doorslag. Het deugt wel. En ja, het is jammer voor je. Je argument dat dan alle tentamens opnieuw beoordeeld zouden moeten worden is geen deugdelijk argument. En jij wilde zelf dat er met een andere norm gekeken werd. Je was het niet eens met de norm van je eigen docent.