Hoeveel winst maakt een tabakswinkel daadwerkelijk op de verkoop van een pakje sigaretten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.7K

Antwoorden (2)

6% van de verkoopprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2011/07/18/pomphouder-ziet-marge-op-tabak-weer-verbeteren/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee komen we inderdaad op hetzelfde uit! Ik heb het berekend over Pall Mall wat onder de B-merken valt en dus ongeveer 4,5% van de consumentenprijs. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrikbarend weinig. +1 voor deze kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe je het bekijkt, de winkelier betaald slechts de inkoopprijs. Deze ligt vrij laag, over die prijs pakt hij van 25 tot 31% marge. Daarna worden de accijnzen en de BTW pas erbij opgeteld, deze worden betaald door de consument. Dan kom je uiteindelijk tussen de 4 en de 6% van de verkoopprijs uit.
Volgens mijn bron varieert de marge op een pakje sigaretten tussen de 25% en de 31%.

Bron is het NSO = Brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel.
Het is een overzicht van afgelopen Juli (het meest actuele wat ik kon vinden) met alle inkoopprijzen, marges en verkoopprijzen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Marge bereken je als volgt:
Verkooprijs - Inkoopprijs = marge/winst

Bij sigaretten is het wel zo dat alle accijnzen pas worden verekend over de verkoopprijs. Dus om maar even het 1ste voorbeeld uit de bron te nemen:
Inkoopprijs + marge = verkoopprijs
25% marge: 0,893 + 0.2232 = 1,1162

Verkoopprijs + accijnzen = consumentenprijs
1,1162 + 3,4838 = 4,60

De marge bedraagt dus in dit geval 25% over de inkoopprijs.
Als je naar de consumentenprijs kijkt is dit dan 4,85%