Mag een leraar met een leerling sms'en?

Mag een leraar (man, bovenaan de 40) met een meerderjarige leerlinge sms'en (over persoonlijke dingen)? En mogen ze een vriendschappelijke band hebben?

De leerling krijgt zelf geen les meer van hem.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe oud is de leerling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18 jaar
ronron1212
9 jaar geleden
Dan is ze volwassen.
Erna55
9 jaar geleden
Ze heeft geen les van hem en ze is volwassen.
Dus is er een vriendschap tussen twee mensen. Niks meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leeftijdsverschil is rond de vijfentwintig jaar. Zelfs als ik dit verschil buitenbeschouwing laat en het sms-contact zich beperkt tot schoolzaken. Een jonge vrouw van 18jaar en een man van midden veertig houden zich bezig met tegenstrijdige zaken. Neen, zoals w817 het stelt, dit kan echt niet. Op grond van veel schoolreglementen trouwens verboden.

Antwoorden (1)

Wat betreft een relatie tussen een docent en een minderjarige leerling is het duidelijk: een dergelijke relatie wordt per definitie niet getolereerd door de schoolleiding. Bij jongvolwassen en meerderjarige leerlingen ligt het complexer.
Door het opstellen van regels voor het sociale verkeer op school heeft de school een middel om ongewenst gedrag te voorkomen, te bestrijden en aan te pakken. Deze protocollen zijn bekend bij de docenten en de leerlingen. Leerkrachten en medewerkers dienen ervoor te waken dat er ongewenste vertrouwelijkheid ontstaat tussen hen en de leerlingen.
Een kleine greep uit zo’n protocol:
voor telefoongesprekken en sms-berichten (indien noodzakelijk) geldt dat de inhoud ervan alleen schoolzaken betreft. Voor mailverkeer geldt dat leerkrachten en medewerkers hiervoor hun e-mailadres van school gebruiken.

Zelfs al geeft de bewuste docent geen les aan een meerderjarige leerling(e) met wie hij persoonlijke berichten uitwisselt, hij dient iedere schijn van ongewenst gedrag te vermijden. Het gaat bij deze vraag om een volwassen docent van ruimt 45jaar en een jongvolwassen leerlinge van 20 jaar binnen dezelfde school. Gezien het grote verschil in leeftijd verkeren zij ten opzichte van elkaar in een bijzondere en ongelijkwaardige positie. Het kan voor de leerlingen (minder- of meerderjarige) die ervan op de hoogte zijn, als ongewenst gedrag en door de schoolleiding als grensoverschrijdend gedrag worden ervaren.
Een ander belangrijk aspect is dat de docent zich op de hoogte kan stellen van de proefwerken en examenvragen van zijn mede docenten en de cijfers van de leerlinge kan beïnvloeden. Alleen al bij een vermoeden hiervan kan de docent geschorst worden.
Mocht de leerlinge behoefte hebben aan persoonlijke steun, dan kan dit gegeven worden in de lerarenkamer, waarbij de docent ervoor zorgt gezien te blijven.