Wanneer is iemand handelingsonbevoegd en wanneer is iemand handelingsonbekwaam?

Ik ben aan het leren voor verbintenissenrecht, alleen loop ik vast met het verschil wanneer een persoon handelingsonbevoegd is en wanneer handelingsonbewaam. Ook weet ik niet wat het rechtsgevolg is, is de rechtshandeling dan vernietigbaar of nietig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Handelingsbevoegd is een omstandigheid dat een handelingsbekwaam persoon rechtshandelingen geldig kan verrichten. De hoofdregel is overigens dat iedere natuurlijke persoon handelingsbekwaam en, dus onaantastbare rechtshandelingen kan verrichten. Dus een Notaris is handelingsbekwaam én handelingsbevoegd om juridische taken uit voeren, een gewone burger zonder opleiding in de rechten is slechts handelingsbekwaam. Hij of zij kan het misschien wel, maar is vanwege geen genoten opleiding in de rechten niet bevoegd om juridische stukken e.d. te ondertekenen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag waar zijn wat je vertelt (vast wel) maar dat was de vraag niet.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw antwoord zegt precies hetzelfde in andere bewoording... dus ehm? "De hoofdregel is overigens dat iedere natuurlijke persoon handelingsbekwaam" Jij zegt iemand in coma is niet meer handelingsbekwaam, dat klopt maar dat is geen natuurlijk persoon(meer) En omdat hij de vraag stelde in het rechtsgebied heb ik als voorbeeld de Notaris aangehaald.. "Handelingsonbevoegd is een minderjarige, handelend zonder toestemming of begeleiding van ouders of voogd."
Je bent overigens nog steeds handelingsonbevoegd om een vliegtuig te besturen als minderjarige mét toestemming van je ouders of voogd....die toestemming doet er niet zo toe voor de bevoegdheid.

Andere antwoorden (1)

Handelingsonbevoegd is een minderjarige, handelend zonder toestemming of begeleiding van ouders of voogd. Een kind mag geen transacties verrichten zoals een bedrijf oprichten, een huis kopen of verkopen, etcetera. Overigens kan de rechtbank (op aanvraag die door de ouders/ voogd wordt gesteund) de zogeheten handlichting verlenen, zodat een minderjarige -- in een welomschreven geval -- wel bevoegd is. maar alleen voor het genoemde geval, zoals oprichten van een bedrijf.

handelingsonbekwaam is een meerderjarige die in theorie wel handelingsbevoegd is, maar wegens omstandigheden niet in staat is de gevolgen van zijn of haar handelen te overzien. Iemand kan handelingsonbekwaam zijn wegens in coma liggen, voortdurende dronkenschap of onder invloed van drugs verkeren, in een psychiatrisch ziekenhuis verblijven, omdat zij of hij onder curatele is gesteld, vanwege dementie...

Toegevoegd na 1 minuut:
Men kan dus ook handelingsonbekwaam zijn, doordat men niet in staat is de handeling te verrichten (bij voorbeeld door in coma liggen).