mag je onder invloed van morfine je werk doen?

Ik heb een nekhernia en slik dagelijks morfine. Nu wilt mijn werkgever dat ik vervangend werk kom doen (werk in de zorg) en dat ik bijvoorbeeld achter de computer bestellingen plaats van het linnengoed en boodschappen. Omdat ik zo suf ben, ben ik bang misschien straks verkeerde bestellingen te doen. Mag mijn leidinggevende dit van mij verlangen en zo ja word ik dan alsnog verantwoordelijk gesteld als het fout gaat. Volgens mijn fysio is het helemaal niet toegestaan om te werken onder invloed van morfine omdat de kans op het maken van fouten groot is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.8K
ronron1212
10 jaar geleden
omdat de kans op het maken van fouten groot is. Hierdoor is het niet verboden te werken. De arboarts bepaald of je wel of niet aan het werk kan en onder welke voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de 12e maart pas een gesprek met de arboarts, alleen mijn leidinggevende wilt dat ik vanaf komende week al start met vervangend werk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wéét jouw werkgever niet dat morfine een verminderd concentratievermogen geeft? Laat hem eens met de bedrijfsarts bellen!
De kans dat je "stomme" fouten maakt is niet denkbeeldig, maar daar kun je dan niets aan doen. (Ook als de pijn verminderd is en je andere pijnstillers krijgt, heeft morfine nog een paar dagen nawerking.)

Het beste antwoord

Gelukkig wel zeg! Als iedereen die morfine of andere opiaten zou slikken niet meer zou mogen werken, zouden er heel wat goede krachten onnodig thuis zitten.

Lang niet iedereen heeft bijwerkingen van morfine. Er staat een waarschuwing in de bijsluiter voor het bedienen van gevaarlijke machines en autorijden, maar voor de meeste mensen is dat alleen van belang in de beginperiode van de behandeling. Uiteraard moet je geen gevaarlijke machines gaan bedienen of gaan autorijden in die eerste weken (meestal wordt twee weken gehanteerd) OF zolang je last hebt van bijwerkingen als sufheid e.d. Maar daarna mag je er zelfs mee autorijden: in de regeling eisen rijgeschiktheid 2000 staat letterlijk dat een langdurige behandeling met stabiele dosis opioïden géén negatieve invloed heeft op de rijvaardigheid. (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/geldigheidsdatum_04-03-2014 zie artikel 10.13). Ik merk zelf ook alleen bij forse dosisverhoging soms wat sufheid, verder niet (gebruik al jaren opiaten).

Maar of jouw werkgever van jou kan verlangen dat je komt werken, staat op zich los van de medicatie die jij slikt. Als jij ziek bent, ben je ziek. Ongeacht of je ziek bent doordat je een virus hebt, of dat je medicatie gebruikt waar je op dit moment bijwerkingen van ondervindt waardoor je jezelf niet in staat acht om te komen werken.

Of je te ziek/beroerd/duf/onder invloed van medicatie/etc. bent om te werken, is aan het oordeel van de bedrijfsarts. Die moet je werkgever adviseren over jouw inzetbaarheid. Die zal ook mee moeten wegen hoeveel hinder jij ondervindt van eventuele bijwerkingen die je hebt door je medicatie. Hij/zij kan vervolgens meedenken over eventuele alternatieven die minder bijwerkingen hebben, en anders een advies geven op basis van de huidige situatie. Dat kan zijn dat er nog even gewacht wordt tot de bijwerkingen minder worden, of dat je voorlopig werk doet waarbij een minder concentratievermogen niet zo'n bezwaar is of dat je alleen werkt op arbeidstherapeutische basis.

Wanneer bekend is bij de bedrijfsarts en werkgever dat jij concentratiestoornissen hebt en jij geeft het steeds duidelijk aan wanneer je het idee hebt bepaalde werkzaamheden niet goed te kunnen doen, kunnen m.i. eventuele fouten jou niet zwaar aangerekend worden. Wel moet je zelf natuurlijk alert blijven en bij twijfel steeds aangeven dat je niet zeker weet of je het goed doet en er dus gecontroleerd moet worden of uitgekeken naar andere werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goh wat leuk, om drie jaar na dato nog een reactie te krijgen. Normaal gesproken reageer ik niet op oude vragen en reacties, maar in dit geval maak ik een uitzondering. Vervelend dat u zulke bijwerkingen ervaren heeft. Zoals gezegd heeft niet iedereen dat. Daarom is het beoordelen van de arbeidsgeschiktheid ook uniek voor elke cliënt. Niet iedereen met dezelfde aandoening of behandeling - zoals medicatie - heeft immers dezelfde beperkingen. En ja, ik gebruik ook opiaten. Diskwalificeert dat mijn antwoord? Je zou ook kunnen beargumenteren dat dit mij juist een unieke kijk op de situatie geeft. Nu had ik zelf de indruk dat mijn antwoord vrij coherent is en dat de verwijzing naar de Regeling eisen Rijgeschiktheid ook zorgde voor enige onderbouwing, in elk geval voor wat betreft het rijden en bedienen van machines. Dit terwijl uw bewering van het niet verzekerd te zijn, elke onderbouwing mist. Maar misschien ben ik al te ver heen om dit te kunnen inzien. Oordeelt u zelf, zou ik zeggen.