Mag ik teveel uren werken als 16 jarige?

Heb laatst vandaag een contract gekregen als horeca werknemer en ik begin vrijdag a.s
Maarrr... momenteel werk ik al zo’n 28 uur per week bij een andere werkgever bij wie ik een contract tot 27 juli heb.

Nu werkt ik dus teveel, heb bij m’n nieuwe werkgever in de sollicitatieprocedure gezegd geen ander werk te hebben uit angst daardoor geweigerd te worden. Ik ben 16 jaar en werk volgende week exact 45 uur, onregelmatig verdeelt (Bijv. maandag 11 uur, en woensdag 3). Wat moet ik doen?! Wil namelijk geen problemen!

Grtz Janwillem (16 Jaar)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoeveel mogen jongeren van 16 en 17 jaar werken?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/hoeveel-mogen-jongeren-van-16-en-17-jaar-werken
Jongeren van 16 en 17 jaar mogen gemiddeld 40 uur per week werken. De tijd die zij op school zijn telt ook mee als arbeidstijd. Jongeren van 16 en 17 mogen niet 's nachts werken, oproepdiensten doen en overwerken. Ook hebben zij recht op extra rusttijden.
https://www.khn.nl/website/kennispaginas/arbeidstijdenwet-jeugdigen-en-kinderen

Antwoorden (1)

Nee, je mag niet teveel werken, daarvoor is een arbeidstijdenwet.
Maar als niemand het weet, krijg je er geen problemen mee. Behalve dat je er moe van kunt worden, en/of dat je door twee bedrijven tegelijk wordt ingeroosterd.