mag een leerlingen die verdacht word voor diefstal door school geschorst worden?

Mijn zoon word verdacht van diefstal op school.
Politie onderzoek loopt en zal 4 weken duren.
Mijn zoon is gedurende het onderzoek tot dat er uitspraak word gedaan geschorst van zijn school, zonder mij op de hoogte te stellen. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K
Castle
9 jaar geleden
Misschien dat dit een beetje helpt:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-school-voor-voortgezet-onderwijs-mijn-kind-schorsen.html

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende rechtsystemen in Nederland. Het strafrecht, het civiele recht, het jeugdrecht enzovoort.

Nu mag een bedrijf of instelling binnen zijn eigen muren ook eigen regels op na houden, zolang het niet in strijd is met de wet.

Nu dient deze situatie getoetst worden aan het strafrecht (diefstal) en het civiele recht (schorsing) en aan de school regels.

Vanwege de verdenking van de diefstal heeft U al een advocaat nodig. Deze kan zeer goed toetsen of de handelingen van de school in strijd is met de wet en de regels.

Ik ben zelf geen advocaat, maar volgens het jeugdrecht is het afhankelijk van de leeftijd in welke mate de ouders verantwoordelijk zijn voor de daden van hun kinderen. Maar waarschijnlijk mag de school een tijdelijke schorsing opleggen, want de ouders zijn vooraf akkoord gegaan met de schoolregels.

En om het nog gemakkelijker te maken is er ook nog de leerplicht.

Voor de ouders is het meestal de eerste keer dat ze te maken hebben met de regels rond diefstal en schorsing, maar voor een school is het jammer genoeg niet de eerste keer. Om dit reden mag je er vanuit gaan dat de school zich aan de regels houdt en deze beter kent als de ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Carsrac!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"voor een school is het jammer genoeg niet de eerste keer. Om dit reden mag je er vanuit gaan dat de school zich aan de regels houdt "
Dat vind ik een voorbarige conclusie. Ook grote en lang-bestaande organisaties maken fouten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... dus eigenlijk zeg je hier met veel woorden dat je het zelf ook niet weet en dat een advocaat dit moet beoordelen?
Antoni
9 jaar geleden
Volgens http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-school-voor-voortgezet-onderwijs-mijn-kind-schorsen.html mag een leerling maar maximaal gedurende één week worden geschorst: "Een school voor voortgezet onderwijs mag uw kind maximaal 1 aaneengesloten week schorsen." Een periode van vier weken, zoals vermeld in de toelichting bij de vraag, is dus al niet toegestaan. Daar lijkt deze school nu al een fout te maken.
Wettelijk is in Nederland iemand onschuldig tot schuld bewezen is. De school heeft straks als de knul wordt vrij gesproken voorbarig gehandeld en zou dan direct verantwoordelijk zijn voor alle schade die ontstaat voor de jongen.
Kan dus inhouden dat ze wegens de gemiste lessen hem volledig prive les moeten gaan geven. In bijgaand , zie bron, artikel gaat het niet over diefstal maar vandalisme waarbij de leerling werd vrijgesproken van deelname maar wel 2 maanden thuis gezeten had.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kennelijk gebeurd schorsen dus vaker zonder dat het zeker is dat de leerling echt iets fout gedaan heeft. Misschien zou bijgaand artikel aan de school overhandigd kunnen worden als waarschuwing indien u denkt dat de beschuldiging van diefstal en dus ook de verdenking onterecht is. Of de school naderhand dan degene die ten onrechte een beschuldiging heeft uitgesproken (is laster) wil laten opdraaien voor kosten is uiteraard het probleem van de school.