Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik na een thuisstudie een hbo opleiding doen?

Ik heb een mavo diploma. Ik ben erg geïnteresseerd in voeding en wat dat met een mens doet. Hier wil ik graag mijn studie in doen, maar op mbo niveau komt er weinig overeen met wat ik wil doen. Als ik zoek naar thuisstudie is daar inderdaad een opleiding die ik in gedachte heb. Maar mijn vraag was nu ; "Mag je na het behalen van een diploma door een thuisstudie door naar een hbo opleiding?"

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
892

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Thuisstudies zijn er op allerlei verschillende niveaus. Voor sommige thuisstudies is geen vooropleiding nodig, voor anderen wordt men alleen toegelaten met een universitaire studie. Hetzelfde geldt voor de diploma's van een thuisstudie: ook die hebben verschillende niveaus: van laag tot heel hoog.

Wat jij precies kan en mag na het met een diploma afronden van de thuisstudie van jouw keuze is dus niet zo maar te zeggen. Je kan dus niet met iedere willekeurige thuisstudie naar het HBO. Om te weten te komen wat er precies mogelijk is met het diploma van een thuisstudie, zal je moeten informeren bij het instituut dat de thuisstudie van jouw keuze aanbiedt.

Overigens geldt voor veel HBO-opleidingen dat je kan worden toegelaten als je kan aantonen dat je de studie aankan zonder daar de vereiste diploma's voor te hebben. Dit kan worden nagegaan door een apart toelatingsexamen af te leggen. Ook hiervoor geldt, dat je het beste kan informeren bij het instituut van de HBO-studie van jouw keuze.
(Lees meer...)
Antoni
9 jaar geleden
Elke studie, ook een thuisstudie moet duidelijk maken welk erkenning aan het diploma zit.
Via de erkenning van je studie kun je verder kijken naar de instroom-eisen van de studie die je wilt gaan volgen.
Deze zaken zijn via de internetsites van beide studies te vinden.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding