Wat kan je doen ( werk/niveau van opleiding) als je IB ( International Baccalaureate ) niet gehaalt hebt?

Ik heb zelf DP1 van IB niet gehaalt. ik heb een lange tijd in het buitenland gewoond, nadat ik DP1 niet gehaalt heb ben ik naar vavo gegaan en vmbo-t gehaalt ( een groot neveau verschil maar na een lange tijd in het buitenland zitten gaat je Nederlands hard achteruit ). op het moment heb ik een mbo opleiding gevonden en daar zit ik nu op school, alleen vraag ik me af, kan ik niet meer ? naar een hogere opleiding, of zelfs al een goede baan. Want ik neem aan dat je alsnog wat "hebt" na IB.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Je "hebt" niets behalve kennis als je je IB DP niet haalt. Als je je DP wel haalt, dan heb je kennis én een diploma. Dat diploma is als bewijs dat je het IB hebt gehaald - toekomstige onderwijsinstellingen (universiteiten) en werkgevers zien aan het papiertje dat je intelligent genoeg bent om het IB te halen. Daarom nemen ze je aan of geven zij jou een baan. Omdat jij géén diploma hebt, kan jij niet bewijzen dat je intelligent genoeg bent om naar de universiteit te gaan of dat je hard genoeg kan werken om een baan aan te kunnen. Daarom kan je dus niet naar een hogere opleiding of een goede baan krijgen.

Eerst je MBO afmaken, dan kan je naar een hogere opleiding of een baan krijgen! Zonder je MBO heb je weinig kans op een baan die genoeg betaald om van rond te komen.