Hoeveel geld (tegemoetkoming scholieren) krijg je als je moeder een uitkering heeft en je vader een aow?

ik woon bij mijn vader

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo tegemoetkoming waarvoor?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
kijk even op DUO

Antwoorden (1)

De hoogte van de basistoelage is alleen afhankelijk van waar je woont. Zelfstandig, op kamers of nog thuis. Loopt uiteen van € 111,53 (thuiswonend) tot € 260,03 (uitwonend)

De hoogte van de maandelijkse aanvullende toelage is afhankelijk van het gezamenlijke inkomen van je ouders. Was hun inkomen in 2012 € 35.764,- of minder, dan heb je recht op een maximale aanvullende toelage in de periode vanaf 1 augustus. Een hoger inkomen betekent minder tot geen aanvullende toelage. De bedragen lopen uiteen van maximaal € 76,70 tot € 112,35 (jaar 2015 met als peiljaar de inkomens van je ouders in 2013) Zie bon 1.

Met de rekenhulp tegemoetkoming scholieren kan je vaststellen hoeveel de aanvullende toelage is. Zie bron 2.
Voorwaarde voor de tegemoetkoming scholieren is dat je 18 jaar bent of wordt en op het voortgezet onderwijs zit. Deze tegemoetkoming is een gift. De tegemoetkoming geldt voor scholieren die een voltijdopleiding doen in het voortgezet onderwijs. Dus voor vmbo, havo, vwo, mavo, lwoo, praktijkonderwijs, vso (tot je twintigste) en vavo in Nederland. Ook voor leerlingen op een particuliere school zijn er meestal mogelijkheden.

Als je vergeten bent de tegemoetkoming scholieren op tijd aan te vragen, kun je dit in het schooljaar alsnog met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 augustus. Zie bron 3.
fisbel