Wat is het verschil tussen HBO-V en Medische Hulpverlening (hbo)?

Wat kun je dus met de een wel en met de andere opleiding niet na afstuderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Het grootste verschil op dit moment is dat het beroep medisch hulpverlener niet geregeld is in de wet BIG (beroepen individuele gezondheidszorg) zodat afgestudeerden geen werk kunnen vinden en studenten geen stageplaats. Een verpleegkundige kan zich wél BIG laten registreren én het beroep is bekend, zodat zij veel gemakkelijker aan werk komen. Momenteel wordt wel onderzocht hoe dit beroep zijn vorm kan krijgen in het kader van onder meer de wet BIG. Zoals ik het tot nu toe begrijp, zal medisch hulpverlener in elk geval géén "artikel 3 beroep" worden, waarbij inschrijving en het bijhouden van vaardigheden inclusief het tuchtrecht bij wet geregeld is (zoals dat wel geldt voor onder meer (tand)artsen, verloskundigen en verpleegkundigen).

De opleiding medisch hulpverlener bestaat net een paar jaar en wil een soort verkorte route zijn voor mensen die misschien wel of ambulance- of SEH-verpleegkundige zouden willen worden, maar meer geïnteresseerd zijn in de medisch-technische kant van het beroep en minder in de verzorgende. Hoewel de laatste jaren in veel organisaties een splitsing is aangebracht tussen verzorgend en verplegend, probeert men nu op veel plekken toch weer deze taken te combineren omdat men het onwenselijk vond dat op veel afdelingen alleen verzorgenden en geen enkele verpleegkundige aanwezig is. Dus waar er nu ook instellingen zijn waarbij een verpleegkundige bijna alleen verpleegtechnische handelingen verricht (denk aan een thuiszorgorganisatie waar de ADL-hulp door helpenden of verzorgenden wordt gedaan en de verpleegkundige alleen komt voor het toedienen van een injectie, het doen van een katheterwissel, etc.) zijn er ook wel plaatsen waar verpleegkundigen ook verzorgende taken hebben.

Omdat de opleiding medisch hulpverlener zo nieuw is, is het moeilijk aan te geven wat iemand na zo'n opleiding kan. Daardoor is ook het verschil wat lastig te duiden, vind ik. De bedoeling is in elk geval dat een medisch hulpverlener in te zetten is in de meer acute zorg, zoals de spoedeisende hulp van een ziekenhuis, de ambulance of op de OK als anesthesiemedewerker. Een verpleegkundige heeft een brede basisopleiding gehad en kan zich daarna - na een paar jaar algemene werkervaring - eventueel verder specialiseren. Ik betwijfel dan ook of een medisch hulpverlener met veel kortere opleiding wel dezelfde bagage heeft, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat er geen plaats zou zijn voor een dergelijk beroep. De praktijk moet dit alleen nog uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Op internet wordt niet goed uitgelegd wat nu het verschil, maar dit maakt een hoop duidelijk!
derr
een jaar geleden
ik begrijp iets niet. is het zo dat als je de opleiding medische hulpverlener volgt, dat je ook ADL handelingen te leren krijgt?

Andere antwoorden (1)

Als medisch hulpverlener op werk je op een ambulance, in de operatiekamer of op een diagnostische afdeling van een ziekenhuis. Met HBO medisch hulpverlening leer je medisch denken, goed communiceren en adequaat handelen in situaties waarbij mensen gewond zijn.

Met een HBO V leer je verpleegkunde. Dat voer je uit op een afdeling in het ziekenhuis.