Ik volg de opleiding MBO Verpleegkundige. Kan ik afstuderen als helpende niveau 2?

Ik zit in het 3e jaar van de opleiding. Wegens gezondheidsproblemen haal ik dit jaar niet en moet ik dus een jaar terug. Zou ik kunnen afstuderen als helpende niveau 2? Heb ik dat diploma dan nu al na 2 jaar de opleiding verpleegkundige te hebben gevolgd? Dan kan ik als mijn gezondheidstoestand is verbeterd altijd nog verder leren. Dan zou ik graag bbl willen gaan doen. Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Dat zou je na moeten vragen bij je opleiding. Je kunt in elk geval niet van niveau 4 in het derde jaar meteen doorstromen naar de examens van een niveau 2 opleiding in dezelfde sector. Mogelijk zou je met je ruim twee jaar verpleegkunde wél een heel aantal vrijstellingen kunnen krijgen voor de opleiding Helpende (niveau 2) zodat je een verkort traject kunt volgen en mee kunt doen met de examens. Je zou dit moeten voorleggen aan de examencommissie. Die kunnen dan je tot nu toe behaalde vakken en punten beoordelen en - wanneer zij daarvoor open staan - vaststellen welke opdrachten of vakken je verder nog moet doen om toegelaten te worden tot het examen.

Ik vraag me alleen af of zo'n procedure en verkort leertraject - als men hier al toe bereid is - echt van meerwaarde is voor jou. Iemand met een diploma Helpende zou eerst via een niveau 3-opleiding de kwalificatie moeten halen om tot niveau 4 toegelaten te worden. Jij voldeed al aan die vooropleidingseis, én hebt al twee jaar MBO-V gedaan. Met die twee jaren zou je - zodra je daar weer toe in staat bent - weer opnieuw in kunnen stromen in het derde jaar van je (niveau 4) opleiding. Dus als je van plan bent om uiteindelijk je opleiding af te maken, zijn die twee jaren die je nu op niveau 4 hebt gevolgd, al van méér waarde dan een diploma op niveau 2, waarvoor je bovendien naar alle waarschijnlijkheid minimaal het één en ander in zult moeten halen om dat diploma te behalen.

De enige waarde op dit moment zou zijn dat als je daarvoor VMBO hebt gedaan, je op dit moment nog geen startkwalificatie hebt. Heb je een HAVO-diploma hebt, heb je die al wel. Een MBO diploma op niveau 2 is ook een startkwalificatie. Als je van plan bent uiteindelijk je niveau 4 af te maken is dat niet zo heel relevant, tenzij je nog geen 18 bent omdat je dan te maken hebt met de kwalificatieplicht (al zou je waarschijnlijk vanwege je gezondheidsproblemen daar geen echte problemen mee krijgen). Al begrijp ik dat het ook wel fijn is om in elk geval nog *een* diploma te hebben, maar bedenk dat je met ruim twee jaar MBO V je ook zonder diploma bij de meeste organisaties prima aan de slag kunt als verzorgende C. Dát samen met het feit dat je bij het hervatten van je opleiding gewoon in het derde leerjaar in zou kunnen stromen terwijl een diploma van Helpende je die mogelijkheid níet geeft, maken eigenlijk dat je - op alléén het bezit van een officieel diploma na - NU al beter opgeleid bent dan wanneer je dat examen op niveau 2 zou doen.