Kan je als je minderjarig bent stoppen met je opleiding?

Ik heb een baan, maar ik begin mijn opleiding niet meer leuk te vinden en wil iets anders gaan doen. Ik ben zestien jaar, kan ik nu stoppen met mijn opleiding en dan gewoon gaan werken? En als het nieuwe schooljaar begint mij inschrijven voor een andere opleiding?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Alleen als je een havo-diploma of gelijkwaardig hebt. Anders ben je leerplichtig.
9 jaar geleden
Het makkelijkste is om gewoon dit jaar af te maken en dan nog eventueel over te stappen naar een andere opleiding, je kan niet zomaar stoppen omdat dit tegen de wet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot en met 16 jaar ben je leerplichtig. Als je 16e nog geen startkwalificatie hebt, moet je tot je 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, goed antwoord, het enige dat er aan ontbreekt is dat je na de praktijkschool ook niet verder hoeft te leren, je mag dan ook op je zestiende jaar van school af.
Poet
9 jaar geleden
Klopt, dank voor de aanvulling!