Wat te doen als je een baan aan de andere kant van de wereld aangeboden krijgt..

En je hebt een huis wat je met 20-40K verlies zou moeten verkopen. Salaris is 30% meer & werkveld past beter bij de interne emotie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals je ongetwijfeld wel weet is dit een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden.

Regel een afspraak met een financieel adviseur om te kijken of het inderdaad wel mogelijk is om de schulden van het huis op te vangen en te verhuizen en ook wat voor andere kosten er eventueel bij komen. Pas als je alles op een rijtje hebt qua pensioen, huis, salaris, netto bruto (maar zeker ook vakantiedagen in het nieuwe thuisland!) kun je hier een goede beslissing over nemen.

Wat bij mij altijd heel goed helpt is de afweging:
Krijg ik er spijt van als ik het niet doe of krijg ik er spijt van als ik het wel doe?

Vaak kun je daar wel een redelijk gevoel aan hangen. Zeg, 30% kans dat je spijt krijgt als je het wel doet tegen 90% kans dat je spijt krijgt als je het niet doet.

En verder, neem er een vaste periode tijd voor om te beslissen. Zeg b.v. dat je over 2 weken je beslissing laat weten. Zo dwing je jezelf ook tot het nemen van een beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Salaris is waarschijnlijk 30% meer omdat je onder een expat regeling valt. (je betaalt hier geen premies en dat kan als je weer terugkomt leiden tot een lagere AOW, ook geen pensioenopbouw e.d. ) Dus per saldo ga je er dan niet op vooruit. Ligt er dan aan wat je precies wilt gaan doen en of je dat er voor over hebt. je huis verkopen met verlies betekent dat je een lening overhoudt of dat je het direct moet aftikken. Allemaal geen zaken waar ik persoonlijk voor zou kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt dus op je pad. Dat zegt al iets. Dat je het hier gaat vragen, betekent dat je twijfelt. Je gevoel wil graag, maar je verstand beredeneerd nog.

Niets is onoverkomelijk (ook het verkopen van je huis met verlies) als je je passie nastreeft en daar gelukkig van wordt. Wel moet je zorgen dat je verstand en gevoel nu op een lijn komen.

Kun je je huis niet een tijdje verhuren b.v.? Bespreek met de bank of makelaar, welke andere mogelijkheden er zijn.
Hoe lang ben je van plan weg te blijven? Kun je je huis hier niet zolang aanhouden en b.v. aan een goede kennis verhuren. Allemaal zaken die je kunt regelen. Belangrijk is, dat je voor jezelf zeker weet wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Jelle;

Dan moet je de nieuwe emoties die zo'n baan biedt gaan afwegen tegen de oude emoties van het huis. En bovendien moet je er een rekensommetje op loslaten of de verliezen bij de verkoop van het huis op termijn zouden opwegen tegen de hoegere inkomsten in het buitenland. Maar misschien zijn er nog andere opties; een betrouwbare huurder in je huis zolang je weg bent zou een oplossing kunnen zijn, al kleven daar ook haken & ogen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat je er gelukkig van wordt: doen!

So what als je je huis met verlies verkoopt. 't Is maar geld. Als je die klap kunt hebben en je aan de andere kant van de wereld een toptijd tegemoed gaat, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De financiële afweging is ondergeschikt aan de emotionele. 30% salaris extra klikt leuk, maar ik verwacht dat je die nodig hebt om daar te kunnen settelen. Of is het leven daar veel goedkoper dan in NL?

Maar weet je zeker dat je niet gewoon op de vlucht wilt omdat je jezelf verveelt? Wat zegt jou dat dat over 2 jaar niet weer hetzelfde is? En hoe vaak wil je het nog gaan doen? Wat is er aan de andere kant van de wereld wat je hier niet kunt vinden? Of ga je voor het avontuur? (Dat is ook een hele legitieme reden om te gaan, hoor!). Ben je alleen of sleep je een heel gezin achter je aan?

Dat je twijfelt is gezond, maar de uiteindelijke beslissing wordt toch grotendeels door je onderbewuste genomen. Dus tob niet te erg. En als je denkt dat je later spijt krijgt omdat je het nu niet durfde, moet je het meteen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gna, gna... Krijg je toch nog gelijk... Als je hart bij je eigen vak ligt: ga er voor!