Wat doet een IB-er met een leerilng die een spraakachterstand heeft?

Ik ben heel benieuwd of er op een school alleen de logopedist een leerling helpt of dat een IB0-er/onderwijsassistente ook kan helpen en wat doen zij zoal?!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De iB-er is meestal niet degene die met de kinderen werkt op school, maar degene die de zorg aanstuurt.
Ik ben, of eigenlijk was tot vorig jaar, degene die de leerlingen met een rugzak bij ons op school begeleidde. Een van mijn leerlingen was eenlingen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden. Hij praatte in het begin eigenlijk niet. Ik heb veel contact gehad met de logopediste, en stemde wat ik deed op haar af. Zinnen nazeggen, zelf zinnen maken, werkwoorden vervoegen, gebruik van persoonlijke voornaamwoorden enz. Nu praat, al is het nog wat onzeker, nu goed en verstaanbaar, en durft het ook.
Inmiddels is hij niet meer officieel mijn leerling, maar ik wel met hem. Beetje extra hulp met inmiddels vooral het sociale. (hij blijkt ook als te hebben)
Dus als je geluk hebt, is er op school van alles mogelijk. Met het afschaffen van de rugzakken is het wel veel lastiger allemaal,

Toegevoegd na 12 uur:
Sjonge, daar ging het een en ander niet helemaal goed bij dit antwoord:
Hij praat in plaats van nu praat,
En ik werk wel met hem.
En hij blijkt ook ASS te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens zit elke school in een samenwerkingsverband, waarin ze mensen met expertise kunnen raadplegen. Nou is dat bij cluster 2, waaronder taalproblemen vallen, anders geregeld dat as nog bij cluster 3 en 4, (vijf ons komt expertise van cluster 2 van Kennelijk) maar je kunt altijd advies krijgen. NB: er zit wel een grens aan wat op een reguliere basisschool mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waauw, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nog geen contact opgenomen met de Bertha Muller school in Utrecht?, zij zijn hierin gespecialiseerd. Vooral het contact houden met de ouders is erg belangrijk, maar let er ook op of het gehoor goed is en of er sprake is van een ontwikkelingsachterstand (wat beide niet het geval hoeft te zijn). Luister goed naar het kind, geef hem ruimte
duidelijk te maken wat hij bedoeld, heb geduld en vraag hem zijn struikelblokken aan je door te geven, zodat je hierop in kan gaan. Hou ook in de gaten of het kind geaccepteerd wordt in de klas, of hij niet gepest wordt, of genegeerd. Geef hem extra aandacht, maar wel zodanig dat hij niet buiten de groep valt.

Of er extra aandacht aan zo'n kind gegeven wordt zal per school verschillen, sinds kinderen met een beperking of handicap steeds vaker op de gewone scholen terecht komen wordt er meer van de scholen verwacht, wat niet altijd waar te maken is. Kennis, maar ook personeel en geld is er vaak te weinig, waardoor deze kinderen mogelijk niet het onderwijs krijgen wat zij nodig hebben. Gelukkig gaat het ook vaak wel goed, goed dat jij je hiervoor inspant en er moeite voor doet, maar verzuim niet om contact op te nemen met de deskundigen op dit gebied. Buiten logopedie is er dus wel degelijk meer te doen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, bedankt!
Je zegt dus, dat een IB-er eigenlijk ook degelijk wel wat kan doen?