Zijn er dit jaar minder loting plaatsen voor geneeskunde?

En heb ik kans als mijn gemiddelde iets van een 6 is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schande dat er bij jullie een loting voor is. Iedereen moet de kans krijgen.

Antwoorden (2)

Je kansen zijn afhankelijk van de lotingsklasse waarin je terecht komt en verhouding tussen het aantal beschikbare plekken en aanmeldingen dat jaar. Afhankelijk van je gemiddelde vwo (kleine letters) eindexamencijfer wordt je ingedeeld in een bepaalde lotingsklasse:
A hoger dan of gelijk aan 8
B lager dan 8 maar hoger dan of gelijk aan 7,5
C lager dan 7,5 maar hoger dan of gelijk aan 7
D lager dan 7 maar hoger dan of gelijk aan 6,5
E lager dan 6,5

Toegevoegd na 55 seconden:
De plaatsen over de andere categorieën worden centraal verloot. De inlotingskansen in de verschillende lotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3. Als bijvoorbeeld in lotingsklasse B 80 procent van de kandidaten wordt ingeloot, dan wordt in klasse C 53 procent, in klasse D 36 procent en in klasse E 27 procent ingeloot.

Toegevoegd na 3 minuten:
23 februari 2012 - Vorige week werd duidelijk dat de overheid de verplichte loting voor Geneeskunde afschaft. Opleidingsdirecteur prof. Marijke van Dijk, benadrukt dat dit nog geen gevolgen heeft voor de toelatingsprocedure van studenten voor het studiejaar 2012/2013. Voor het studiejaar 2012 - 2013 verandert er niets in de procedure waarmee je in Utrecht kunt worden toegelaten tot de opleiding geneeskunde. Dat betekent: rechtstreekse toelating met een gemiddeld eindexamencijfer van 8,0 of hoger en via loting voor alle andere categoriën.

Er is dus nu nog niets veranderd met de loting en de plekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een gemiddelde van een 6 zit je in de laatste lotingsklasse, waardoor je kans op inloten kleiner is dan in de hogere klassen.

"Je kansen zijn afhankelijk van de lotingsklasse waarin je terecht komt en verhouding tussen het aantal beschikbare plekken en aanmeldingen dat jaar. Afhankelijk van je gemiddelde vwo (kleine letters) eindexamencijfer wordt je ingedeeld in een bepaalde lotingsklasse:
A hoger dan of gelijk aan 8
B lager dan 8 maar hoger dan of gelijk aan 7,5
C lager dan 7,5 maar hoger dan of gelijk aan 7
D lager dan 7 maar hoger dan of gelijk aan 6,5
E lager dan 6,5 "

Lotingsklasse Lotingskans afgelopen 2 jaar
B 50-60%
C 33-40%
D 22-26%
E 16-20%

http://www.ikwildokterworden.nl/loting

Voor komend jaar geldt dit nog. Vanaf 2013 wordt de loting afgeschaft.

http://www.oogtv.nl/2012/02/umcg-blij-met-afschaffing-loting-geneeskunde/