Leren Fransen alleen maar Frans?

Niet "Franse" Belgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
bamibal
9 jaar geleden
Nee, ook wiskunde en biologie.
Ivana
9 jaar geleden
De talenkennis van de Franse jeugd is de laatste jaren met sprongen vooruitgegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Talenkennis in het frans, spaans, engels?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Basmibal :lol:

Het beste antwoord

Nee. Net als in Duitsland -voorbeeld waar ik wat beter bekend mee ben maar er zo te lezen qua inrichting, opbouw en structuur erg op lijkt - leren ze op school Engels. Althans ; ze leren het lezen en schrijven. Het Engels ook echt verstaan en spreken, zoals we dat in Nederland leren (en dat voor ons ook beduidend makkelijker is omdat onze kinderen van jongs af aan door de televisie voortdurend worden geconfronteerd met Engels horen) blijft helaas een beetje steken.

Mijn beide kinderen waren hier op het middelbaar onderwijs dan ook in de zevende klas (derde jaar middelbaar onderwijs en vergelijkbaar met de brugklas) eigenlijk al "klaar" met Engels ; meer valt er de hele rest van de schooltijd niet meer te leren ; althans niet op school. Afgaande op het Engels van de gemiddelde Fransman, vermoed ik een vergelijkbaar niveau op Franse scholen.

Op het middelbaar onderwijs kunnen kinderen daarbij vaak nog kiezen voor het leren van Spaans. Maar dat is vergelijkbaar met de situatie in Nederland : heel erg diep gaat dat niet.

Ze leren dus wel Engels, maar ongeveer net zoals de gemiddelde Nederlander Frans leert : vrij basaal, niet echt heel bruikbaar en mondjesmaat. Maar weinig mensen zullen zich later op hun gemak voelen als ze Frans willen spreken ; datzelfde geld voor het Engels van de gemiddelde Fransman.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb totaal andere ervaringen met Fransen. Er is zeker een hele groep studenten die hun talen zeer behoorlijk spreken: Italiaans, Engels, Spaans.
De talenkennis van Italianen, die is pas beneden peil. Daar kan je in de meeste gevallen zelfs met Engels niet uit de voeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"en dat voor ons ook beduidend makkelijker is omdat onze kinderen van jongs af aan door de televisie voortdurend worden geconfronteerd met Engels horen" Nou dat is dus niet meer zo. Tegenwoordig wordt bijna alles vertaald tot mijn grote teleurstelling en frustratie. Niet alleen tekenfilms maar ook jeugdseries. Het Engels niveau daalt ook, bij jongens iets minder omdat die meer gamen. Daar kan je in de meeste gevallen zelfs met Engels niet uit de voeten. Ze blijven gewoon Italiaans tegen je tetteren, pas als je in het Nederlands terug gaat praten valt het kwartje.
SimonV
9 jaar geleden
Vooral in het noorden van Frankrijk kun je overigens op school ook kiezen voor Nederlands of Duits als tweede taal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kreeg (in de vakantieperiodes) met enige regelmaat Fransen in mijn winkel, en die begonnen zonder uitzondering in rap Frans tegen je te praten. Niet eens even vragen of je wel Frans spreekt; gewoon hup volle kracht vooruit, en zie maar dat je het kunt volgen (en geïrriteerd doen als blijkt dat het een beetje te snel voor je gaat). Ik moet de eerste nog tegenkomen die moeite doet om zich aan het gastland aan te passen. Als ze dus al een vreemde taal leren zien ze dat volgens mij meer als formaliteit, en niet als iets om serieus te nemen; als Frans goed genoeg is voor de Fransen, dan is moet het ook maar goed genoeg zijn voor de rest van de wereld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me ook af of het wel klopt. Sowieso is het vreemd dat je het zou leren lezen en schrijven en niet zou leren verstaan (en spreken). Verstaan en lezen is het elementaire, niet het lezen en schrijven. Schrijven is nu juist het moeilijkste onderdeel. Ik geloof niet dat jouw bron de beste is.