Leren Fransen alleen maar Frans?

Niet "Franse" Belgen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee. Net als in Duitsland -voorbeeld waar ik wat beter bekend mee ben maar er zo te lezen qua inrichting, opbouw en structuur erg op lijkt - leren ze op school Engels. Althans ; ze leren het lezen en schrijven. Het Engels ook echt verstaan en spreken, zoals we dat in Nederland leren (en dat voor ons ook beduidend makkelijker is omdat onze kinderen van jongs af aan door de televisie voortdurend worden geconfronteerd met Engels horen) blijft helaas een beetje steken. Mijn beide kinderen waren hier op het middelbaar onderwijs dan ook in de zevende klas (derde jaar middelbaar onderwijs en vergelijkbaar met de brugklas) eigenlijk al "klaar" met Engels ; meer valt er de hele rest van de schooltijd niet meer te leren ; althans niet op school. Afgaande op het Engels van de gemiddelde Fransman, vermoed ik een vergelijkbaar niveau op Franse scholen. Op het middelbaar onderwijs kunnen kinderen daarbij vaak nog kiezen voor het leren van Spaans. Maar dat is vergelijkbaar met de situatie in Nederland : heel erg diep gaat dat niet. Ze leren dus wel Engels, maar ongeveer net zoals de gemiddelde Nederlander Frans leert : vrij basaal, niet echt heel bruikbaar en mondjesmaat. Maar weinig mensen zullen zich later op hun gemak voelen als ze Frans willen spreken ; datzelfde geld voor het Engels van de gemiddelde Fransman.

Bronnen:
http://www.rocherouge.fr/nl/columns201311/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100