hoe word ik tekenlerares?

Ik teken graag, en doe dit met liefde. Vele zeggen dat ik er iets mee moet gaan doen maar ik weet niet wat. Ik gaf was 'les' aan wat vrienden van mij die ook wilden leren tekenen en dus hielp ik hen, waardoor ik op het idee kwam om wellicht tekenlerares te willen worden.

Ik heb echter alleen mijn VMBO-T (mavo) diploma.
Hoe zou ik dit aan kunnen pakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (4)

Je kunt als je ouder dan 21 bent een toelatingstest doen voor de HBO of je doet eerst HAVO eindexamen met tekenen in je pakket en dan HBO of je gaat naar een MBO4 opleiding en daarna HBO.

Als HBO kies je dan bijv: http://www.tkmst.nl/opleidingen/opleiding/20540/leraar-vo-2e-graad-tekenen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zal je de opleiding docent beeldende kunst en vorming in de toekomst kunnen gaan doen. Dan mag je Ckv. Handvaardigheid en tekenen geven. Dit kan je op veel hoge scholen en op een paar kunst academisch doen. Het is een zeer drukke studie (spreek uit ervaring) maar eerst zou je wat anders moeten doen zodat je op een hbo opleiding wordt toegelaten, een creatieve mbo bv, zo heb je meteen een portfolio die je kan laten zien tijdens de toelating ( voor deze opleiding moet je een toelating doen) vergeet dan niet om ook werk te laten zien die je buiten school om hebt gemaakt en schetsen zodat ze zien hoe je werkt. Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je tekencursussen gaan geven aan (in principe) iedereen of tekenlerares worden op bijvoorbeeld een middelbare school? Dat is nogal een verschil.

Als je cursussen wil gaan geven, dan kan je naar mijn idee eigenlijk meteen aan de slag. Start een eigen bedrijf (een eenmanszaak) met hulp van de Kamer van Koophandel, maak een mooie, duidelijke en overzichtelijke website, ontwikkel de lessen, zorg dat je een geschikte ruimte hebt voor het geven van de cursussen, vertel iedereen die je kent dat je tekencursussen geeft en maak overal reclame voor je cursussen. Op de website van de Kamer van Koophandel www.kvk.nl vind je meer informatie over het starten van een eigen bedrijf.

Je kan natuurlijk ook proberen om bij een al bestaande organisatie, bijvoorbeeld een Centrum voor de Kunsten, aan de slag te gaan. Dan is het een kwestie van bij de sollicitatie je talenten, je enthousiasme en je kwaliteiten laten zien.

Als je tekenlerares wil worden op een school, dan zijn hier (waarschijnlijk) eisen voor waar je aan moet voldoen, voordat je op een school aan de slag kan. Vrijwel iedere school zal vragen of je gediplomeerd bent om les te geven. Dan kost het natuurlijk nog even voor je de gevraagde diploma’s op zak hebt. Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_tekenen staat in ieder geval vermeld: "De leraar tekenen heeft een opleiding ’‘docent beeldende kunst en vormgeving’‘ gevolgd (hbo, vierjarig)."
Antoni
10 jaar geleden
Op bijvoorbeeld een jongerencentrum vragen of je daar als vrijwilliger tekenles mag geven als begin.