Wat kan en moet een school doen met leerlingen die onduidelijk praten?

Wat kan een school doen met jonge leerlingen (groep 2-6) die slecht/onduidelijk praten?
Afgezien van een logopedist inschakelen natuurlijk!

Alvast hartelijk bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Logopedie is helemaal geen slecht idee, en hoe eerder je er bij bent hoe beter. Vaak echter kom je al een heel eind door gewoon te eisen dat ze langzaam, rustig praten en dui-de-lijk ar-ti-cu-le-ren. Het is ook een kwestie van gewenning en oefening, namelijk. Sommige kinderen praten als een sneltrein, en die komen geen vaardigheden tekort en hebben ook geen fysieke problemen waardoor hun spraak niet goed over komt. Andere praten gewoon heel slordig, niet zelden door een ' luie tong' (vaak veroorzaakt door duim en/of fopspeen). Zeker met de jonge kinderen kun je uitstekend spelletjes die de logopedist gebruikt als oefening met de hele klas doen. Zolang het leuk is, komt het ze allemaal ten goede , en haal je de echte ' probleemgevallen' er wellicht makkelijker uit. Want die zullen er zeker ook bij zijn. Overleg anders eens met een logopedist(e) al dan niet verbonden aan school wat voor dingen je klassikaal en individueel met de kinderen kunt doen om hele ' lichte gevallen' zelf bij te sturen en met ze te oefenen.

Neem eens contact op met de Bertha Müller school in Utrecht, zij werken met deze kinderen op een school speciaal voor kinderen met een taal- of spraakprobleem. Deze kinderen hebben structuur nodig, omdat ze vaak meer mankeren dan alleen de taalachterstand, wees dus duidelijk wat je wanneer met ze gaat doen. Heb meer dan gemiddeld aandacht voor de Nederlandse taal, ondersteun het kind een goede woordenschat op te doen, ook al spreekt hij/zij de woorden nog niet (duidelijk) uit. Zorg dat je het juiste lesmateriaal in huis hebt, informatie hierover kun je opvragen bij de Koninklijke Auris groep. Zorg dat het kind getest wordt op gehoor en taalontwikkeling. Hou een statistiek bij van de vorderingen van het kind. Besteedt aandacht aan sport en motoriek, vaak is de motoriek van deze kinderen slechter, met sport en spel kun je hierin verbetering aanbrengen. Deze kinderen hebben extra aandacht nodig, zorg dat daar iemand voor aanwezig is, in de vorm van een klassenassistent of stagiaire. Geef het probleem ook aandacht in de groep, zorg dat de kinderen hier mee om kunnen gaan, zodat het kind bij de groep hoort en niet gepest wordt. Plan een aantal keren per week logopedie in, dit is zeer belangrijk voor het kind. Betrek de ouders bij het plan van aanpak en de ontwikkeling van het kind.

Bronnen:
http://archief.vakcommunity.nl/digischool_...
http://www.auris.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100