Wao-er als vrijwilliger in detailhandel?

Mag ik als winkelier iemand in mijn winkel vrijwilligerswerk laten doen? Heeft dat voor mij consequenties vwb verzekeringen en dergelijke? Er zal geen loon of onkostenvergoeding uitbetaald worden. Zie ik verder misschien iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dat mag. Vrijwilligerswerk kan een goede manier zijn om werkervaring op te doen. Ook is het een manier om uw sociale contacten te onderhouden. Maar bent u op zoek naar betaald werk? Dan mag het vrijwilligerswerk uw re-integratie niet belemmeren. En let op: niet alle werk is vrijwilligerswerk. UWV moet altijd beoordelen of het werk dat u gaat doen vrijwilligerswerk is. Geef dus altijd aan ons door dat u vrijwilligerswerk wilt gaan doen.

Wat is vrijwilligerswerk volgens UWV?

Vrijwilligerswerk is werk:

waarvoor u niet betaald krijgt (op een mogelijke onkostenvergoeding na) en waarvoor u ook geen betaling kunt verwachten; en
dat u doet voor een maatschappelijke organisatie. Organisaties die voor hun activiteiten voor een groot deel afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers; en
dat u of een ander niet eerder voor loon deed.
Geldt dit niet voor het werk dat u doet? Dan is het geen vrijwilligerswerk. Voor UWV bent u dan niet bezig als vrijwilliger. Dit heeft gevolgen voor uw uitkering. Vraag daarom altijd vooraf aan uw arbeidsdeskundige of adviseur werk of het werk dat u wilt gaan doen vrijwilligerswerk is.

Ik verwacht dat werk in uw winkel niet onder vrijwilligerswerk valt, dus niet mag zonder betaling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Een detailhandelszaak is geen 'algemeen nut beogende instelling' (ANBI). Zou je onderneming in de vorm van een BV gedreven worden, dan valt de optie ook al al af vanwege het eerste punt hieronder.

Hieronder de regels volgens de Belastingdienst (zie handboek Loonheffingen)

"16.21 Vrijwilligers

Een vrijwilliger is iemand die niet in fictieve dienstbetrekking is en die niet 'bij wijze van beroep' werkt voor 1 van de volgende organisaties:

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

een sportorganisatie

een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk. Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) als vrijwilligersvergoeding. Daarom hoeft u over die bedragen geen loonheffingen in te houden en af te dragen. Ook hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

Is de beloning marktconform en is degene aan wie deze wordt betaald aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoord. De consequenties voor de vrijwilliger zelf zijn duidelijk. Mocht diegene toch bij mij in de winkel vrijwillig klusjes willen doen, ben ik dan zelf strafbaar of op andere wijze aansprakelijk voor het feit dat hij/zij hier die klusjes doet? (Zoals eigenlijk bedoeld in mijn oorspronkelijke vraagstelling)
Computoon
9 jaar geleden
Mijn kennis van het recht schiet te kort om daarop een antwoord te geven.
Dingen die je toch vooraf zeker moet weten:
@ hoe zit het met de verzekering? Als deze persoon voor jou arbeid verricht en hem overkomt een bedrijfsongeval dan is het vrijwel zeker dat jij wordt aangesproken.
@ Hoe beoordeelt de Belastingdienst dit? Onder de vrijwilligersregeling is het niet te brengen. Maar wat wordt het juridisch dan? Bij een arbeidsovereenkomst hoort minimaal het minimumloon.
Lastig. Ik zou voor de zekerheid dit toch eerst laten uitzoeken door een juridisch adviseur en zeker niets doen voor je een positieve uitspraak hebt, hoewel je natuurlijk zelf verantwoordelijk blijft.