Heb ik recht op een uitwonende beurs als ik 1 september 2015 een duale studie op het HBO start?

Ik wil in september 2015 een studie op het HBO starten, maar begrijp nog weinig van de nieuwe regels van het DUO. Het is mij onduidelijk of ik uberhaupt recht op studiefinanciering heb in het nieuwe stelsel wanneer ik een duale studie start, en of ik een uitwonende beurs zal gaan ontvangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, u heeft geen recht op een (basis)beurs voor uitwonenden en ook niet op een beurs voor thuiswonenden. U begint immers met een nieuwe HBO-studie.
Vanaf 1 september 2015 verdwijnt de basisbeurs voor nieuwe bachelor- en nieuwe masterstudenten. Dit staat in het wetsvoorstel het studievoorschot.

Nieuwe bachelor- en nieuwe masterstudenten kunnen dan gebruikmaken van het studievoorschot. Dit is een lening van de overheid tegen voordelige voorwaarden. De ov-kaart blijft gewoon bestaan.

De aanvullende beurs blijft bestaan. Studerende kinderen van ouders die samen minder dan € 48.000 bruto per jaar verdienen behouden het recht op de aanvullende beurs. Het bedrag van de maximale aanvullende beurs gaat bovendien met € 100 euro in de maand omhoog, naar € 365. De aanvullende beurs wordt een gift als de student zijn diploma haalt.
fisbel