mag ik tijdens het werk baard hebben?

Ik ben al 4 jaar in Nederland. ik heb net met werk begonnen en ik moet achter de kassa staan. mijn werkgever zei dat ik moet geen baard heb want mensen denken dat ik ben laden ben !! ik maak mijn baar iedere 4 dagen kort ik heb geen lange baard. alleen 4 dagen en dan weer kort maar niet scheren want ik vind zelf baard leuk. Ik ben 20 en ik denk dat nederlandse mensen denken niet zo over iemand een korte baard heeft. in het einde moet ik zeggen dat ik heb geen geloof.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Antoni
9 jaar geleden
Je werkgever had je beter over de voorschriften kunnen informeren, vóórdat hij je aannam als werknemer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onacceptabel dat je baas zegt dat de mensen vinden dat je op Bin Laden lijkt als je een baard draagt...

Antwoorden (2)

Als je geen baard mag hebben, moet dat in het personeelshandboek (of een soortgelijk iets) staan. Daarin kan ook iets staan over "uiterlijke verzorging". Wat daarin acceptabel is, verschilt per bedrijf. De werkgever moet je daarover informeren.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor uw reactie. ik werk op burgerking.
Als je baas vindt dat je geen baard mag hebben, moet daar:

- ten eerste een hele goede reden voor zijn. Maar die is er niet: zelfs in beroepen waar hygiëne erg belangrijk is, zoals slager of chirurg mogen mannen een baard hebben, hooguit moeten ze een haarnetje om hun baard dragen
- ten tweede moet die regel dan gelden voor álle mannen die kassawerk doen. Jouw baas mag niet van jou eisen dat je je baard afscheert en andere mannen (bijvoorbeeld alle Nederlandse mannen) toestaan een baard te hebben.

Je baas mag wél eisen dat je er netjes uitziet. En wat de ene persoon netjes vindt, kan de ander niet netjes vinden. Daar kun je het over hebben.

Maar als jouw baas zegt dat je op Bin Laden lijkt met baard, vind ik dat racistisch. Waarschijnlijk heb je een Arabisch uiterlijk en zegt hij dat alleen daarom. Jouw baas mag je niet anders behandelen vanwege je afkomst. En al zou je toevallig heel veel op Bin Laden lijken: daar kan jij dan toch niets aan doen? Sommige mensen lijken erg op iemand die bekend is. Volgens mij kunnen klanten daar best mee omgaan. Ik denk dat je baas een probleem ziet dat er niet is.

Je kunt dit proberen te bespreken met je baas: vraag hem of hij vindt dat je er netjes uit ziet. Als dat zo is, zou hij niet mogen eisen dat je geen baard hebt. Misschien kom je er samen uit door te praten.

Als dat niet lukt, moet je kiezen: je laat het gebeuren en doet wat je baas vraagt, of je houdt vol. Je hebt het recht aan je kant (dus jij hebt gelijk, en de wet zegt dat ook) maar als je eenmaal ruzie hebt, is de sfeer op je werk misschien verpest. Of je zoekt ander werk, maar dat is moeilijk in deze tijd.

Als je ervoor kiest om de strijd aan te gaan met je baas, zou je advies kunnen vragen bij een antidiscriminatiebureau (bijvoorbeeld http://www.art1middennederland.nl/) of bij het juridisch loket (http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx). Beide instanties geven gratis hulp.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor u snelle reactie. ik werk bij burgerking. mijn baas komt uit van het land dat ik kwam. maar hij argument was dat klanten gaan zo denken dat je lijkt op ben laden (was een grapje van hem). maar ja nu is heel moeilijk om werk te vinden !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel vreemd dan, dat je baas en jij dezelfde afkomst hebben en hij dit soort grapjes maakt. Heb je hem gevraagd wat precies het probleem is? Vindt hij dat je er met baard minder netjes uit ziet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of staat toch ergens in de regels voor het personeel dat mannen geen baard mogen hebben? Dan is het wel anders, maar dan vind ik het raar dat je baas niet zegt: "in onze regels staat dat een baard niet mag" (en hij je laat zien waar dat staat) maar dat hij zegt dat je geen baard mag hebben omdat je dan net Bin Laden lijkt. Het kan dan een grapje geweest zijn van je baas, maar ik zou het niet leuk vinden om vergeleken te worden met een terrorist enkel en alleen vanwege een baard.