Wat gebeurt er met BV's na overlijden eigenaar en weigering erfenis?

Stel iemand heeft twee BV's. BV1 is gezond en draait goed. BV2 draait niet goed en heeft schulden. De eigenaar van de BV's overlijdt en de erfgenamen van deze persoon weigeren de erfenis. De ongezonde BV zal dan uiteindelijk wel failliet verklaard worden neem ik aan, maar wat gebeurt er met de gezonde BV? Deze is nu in principe onbestuurbaar geworden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen, die in bezit zijn van de aandeelhouder(s). De hoogste macht ligt bij de algemene vergadering van aandeelhouders. De directeur(en) geven de dagelijkse leiding aan het bedrijf. Een bv kan ook een raad van commissarissen hebben, die toezicht houdt op het bestuur. Bij kleine bv's is de directeur vaak de enige aandeelhouder.

aangenomen dat dit een kleine BV is. als het een grote BV is, dan maakt het niet veel uit als er 1 aandeelhouder/ directeur er niet meer is. directeur wordt vervangen door iemand anders, gekozen door de aandeelhouders of bedrijf zelf.

ervanuit gaan dat de overleden eigenaar de directeur is en enige aandeelhouder, geen erfgenamen heeft zal de bv naar de staat gaan. hoogst waarschijnlijk worden ze dan verkocht. als niemand ze wil overnemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
een goede BV heeft dit allemaal vastgelegd.

•Er is een duidelijke, in de wet geregelde, organisatiestructuur aanwezig. Zo moet er bij het oprichten van een BV een statuut worden opgesteld met minimale eisen over bijvoorbeeld het bestuur/zeggenschap en de blokkeringsregeling die bijvoorbeeld kan inhouden dat aandelen eerst aan mede-aandeelhouders moeten worden aangeboden bij een voorgenomen overdracht.

zelfs zonder erfgenamen zou er wel iemand zijn dit dit wil overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de overledenen de enige eigenaar is dus alle aandelen bezit dan zal de notaris een bewind voerder aanstellen. De bewindvoerder zal de bv's verkopen en de schulden voldoen. Mocht er een rest bedrag overblijven gaat dat naar de staat.
ronron1212
12 jaar geleden
Waarom de erfgenamen de erfenis hebben verworpen is de vraag. Als de 2 BV's het enige zijn wat de overledene nalaat dan kunnen de erfgenamen in principe de erfenis aanvaarden en met de 1e BV verder gaan.

Als de slechte BV 2 failliet gaat dan zijn de aandeelhouders (erfgenamen) niet aansprakelijk tenzij de overledene persoonlijk aansprakelijk blijkt te zijn. Dat wordt in eerste instantie door de curator in het faillissement van de 2e BV nagegaan.