Wat zijn de voordelen van het leren van oud-Grieks heden ten dage?

Zoals verplicht is op het Gymnasium (onderbouw). Ik heb het idee dat die tijd voor zinvoller vakken kan worden benut. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het voordeel is dat je dan oud-Griekse teksten kunt lezen. Zoals van Aristoteles, Pythagoras, etc. (?) Het hangt er maar van af wat jij zinvolle vakken vindt. Voor mij is, bijvoorbeeld, geschiedenis, zoals dat in mijn tijd werd onderwezen, totaal zinloos geweest. Vele uren die ik beter had kunnen besteden. Volgens Maarten van Rossem kun je ook net zo goed postzegels verzamelen. Maar sommigen vinden het bestuderen van de geschiedenis erg leuk. En dat is voor hen dan weer voldoende nuttig, lijkt me.

Wat zinvol is is lastig te bepalen ; daar zijn nu eenmaal geen harde argumenten voor, het is heel persoonlijk, en hangt sterk af van je interesse en wat je later wilt gaan doen. Zelf heb ik gym altijd het meest nutteloze vak op de middelbare school gevonden (en nog eigenlijk) maar er zijn mensen die daar ongetwijfeld heel anders over denken. Gymnasium is nu eenmaal van oudsher de opleiding die primair voorbereid op de studie tot wijsbegeerte / filosofie, en die klassieke talen zijn precies nog het enige wat gymnasium onderscheidt van atheneum. Vind je dergelijke vakken dus volkomen tijdverspilling en leer je liever iets in de richting van 'harde' wetenschap, dan was atheneum waarschijnlijk een betere keus voor jou. Dat je na het gymnasium wellicht iets anders gaat studeren, rechten ofzo, doet niets af aan de algemeenheid van de opleiding. (Hoewel de oude grieken meen ik ook nog wel iets met onze rechtspraak van doen hebben). Afgezien van het feit dat een totaal nieuwe taal leren - eender welke taal -altijd goed is voor je algemene intellectuele ontwikkeling, al spreek je er nooit een woord van, is dat wanneer je een dergelijke alfa-studie gaat doen, je klassieke werken zult moeten lezen in de originele taal. Simpelweg omdat vertaling -zeker van dat oude werk - altijd deels een interpretatie is, en je alleen door zelf te lezen kunt proberen ze vergelijken of dat ook jou interpretatie is. Al is het maar om niet voor elk Grieks of Latijns woord dat je tegenkomt een woordenboek te moeten pakken - waarbij die talen maar lastig woord voor woord te vertalen zijn. Zelf heb ik eigenlijk alleen lagere school en een paar jaar klootviolen op de Havo, en ik ken maar een paar woordjes Latijn door ' zelfstudie' / interesse, maar toch heb ik van die rudimentaire kennis van het latijn regelmatig veel plezier. Als Oud-Grieks net zo veel aan je basiskennis toevoegt als Latijn, lijkt geen les er van me verspild. Je kunt op school op geen enkele manier inschatten welke vakken je later nog van pas zullen komen. En ik kan me nu, ruim dertig jaar later, geen vak indenken waar ik niet minimaal iets aan gehad heb, of zelfs bijna dagelijks gebruik. Van wiskunde tot godsdienst (!), van scheikunde tot handenarbeid, van talen tot tekenen. Alleen gym.....dat blijf ik nutteloos vinden. Toegevoegd na 5 minuten: Zie ook :http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/gymnasium-echte-voordelen.171005 en dan vooral de antwoorden en reacties van SuzyQ.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100