Wat zijn de voordelen van het leren van oud-Grieks heden ten dage?

Zoals verplicht is op het Gymnasium (onderbouw). Ik heb het idee dat die tijd voor zinvoller vakken kan worden benut. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het voordeel is dat je dan oud-Griekse teksten kunt lezen. Zoals van Aristoteles, Pythagoras, etc. (?)
Het hangt er maar van af wat jij zinvolle vakken vindt.
Voor mij is, bijvoorbeeld, geschiedenis, zoals dat in mijn tijd werd onderwezen, totaal zinloos geweest. Vele uren die ik beter had kunnen besteden. Volgens Maarten van Rossem kun je ook net zo goed postzegels verzamelen.
Maar sommigen vinden het bestuderen van de geschiedenis erg leuk. En dat is voor hen dan weer voldoende nuttig, lijkt me.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Maar Aristoteles en Pythagoras zijn inmiddels ook in het Nederlands vertaald
Poet
9 jaar geleden
Ik ben het wel eens met de algemene notie dat iets dat je leuk vindt om die reden alleen al nuttig voor je is. Leuk = nuttig.
Reddie
9 jaar geleden
Maar iemand anders heeft Aristoteles en Pythagoras vertaald, en sommigen vinden dan weer dat het anders vertaald moet worden.
Wat dan bijvoorbeeld sterk geldt voor filosofische teksten. Hoe interpreteer je dat. Etc. Etc.
(Overigens ook niet my cup of tea).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, Maarten van Rossum ; had ik die vroeger maar voor geschiedenis gehad.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een dode taal dus het vernieuwd zich niet . Het kan zeer interessant zijn om de Griekse sagen en mythen en de wijsgeren in het oude Grieks te lezen . Ook als je filosofie gaat studeren is het zeker een plus . Maar ik sluit me aan bij de goede antwoorden echt noodzakelijk nee . Maar :) vaak door in klas met Grieks en Latijn te zitten zit je met rustiger gemotiveerde leerlingen . En vaak leuke reisjes . Pak anders wel Latijn daar heb je in veel studies wel wat aan Van rechten t/m geneeskunde En alle talen in Europa zeker de Romaanse zitten vol Latijn . En dan zit er meestal een reisje naar Rome in met de klas :)
Poet
9 jaar geleden
Ik ken de nodige filosofie-studenten. Die geven aan dat er voor filosofie al zeker 20 jaar geen oud-Grieks meer nodig is omdat alles uitputtend naar Engels en veelal ook naar het Nederlands vertaald is. En dat geldt ook voor alle mogelijke interpretaties. Ze geven ook aan dat ze het niet meemaken dat er nog nieuwe inzichten ontstaan vanuit herlezing van oud-Griekse werken.
Poet
9 jaar geleden
@Kapperkort:
Een keus voor gym is idd een keus voor een gemotiveerde, prettige rustige klas. Maar dat heeft nmm meer te maken met de hoge studielast, die immers de leergierigste kinderen selecteert. Het ligt dus niet aan de vakken Latijn en oud-Grieks als zodanig. Met een andere, even zware invulling zou dit ook het geval zijn. Bijvoorbeeld: Russisch en Chinees.
Poet
9 jaar geleden
Of Arabisch. Dat zijn talen die direct toegang geven tot contact met hele werelddelen en bovendien de basis geven voor het makkelijk leren van nog eens tientallen talen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, maar ik ben het helemaal met je eens dat niet-Europese talen zoals je die noemt absoluut nuttiger zouden zijn in de hedendaagse (zaken)wereld. Ik vrees echter dat het onderwijs nog lang niet zo ver is. Dat verandert maar heel traag.
Oud-Grieks, en toch in mindere mate Latijn - zouden best eens hun belang of in elk geval hun zwaarte voorbij kunnen zijn en vervangen of aangevuld kunnen worden. En er zijn wel meer heel nuttige dingen die iedereen zou moeten weten waar op school eigenlijk geen enkele aandacht aan besteed wordt.

Andere antwoorden (1)

Wat zinvol is is lastig te bepalen ; daar zijn nu eenmaal geen harde argumenten voor, het is heel persoonlijk, en hangt sterk af van je interesse en wat je later wilt gaan doen. Zelf heb ik gym altijd het meest nutteloze vak op de middelbare school gevonden (en nog eigenlijk) maar er zijn mensen die daar ongetwijfeld heel anders over denken.

Gymnasium is nu eenmaal van oudsher de opleiding die primair voorbereid op de studie tot wijsbegeerte / filosofie, en die klassieke talen zijn precies nog het enige wat gymnasium onderscheidt van atheneum. Vind je dergelijke vakken dus volkomen tijdverspilling en leer je liever iets in de richting van 'harde' wetenschap, dan was atheneum waarschijnlijk een betere keus voor jou. Dat je na het gymnasium wellicht iets anders gaat studeren, rechten ofzo, doet niets af aan de algemeenheid van de opleiding. (Hoewel de oude grieken meen ik ook nog wel iets met onze rechtspraak van doen hebben).

Afgezien van het feit dat een totaal nieuwe taal leren - eender welke taal -altijd goed is voor je algemene intellectuele ontwikkeling, al spreek je er nooit een woord van, is dat wanneer je een dergelijke alfa-studie gaat doen, je klassieke werken zult moeten lezen in de originele taal. Simpelweg omdat vertaling -zeker van dat oude werk - altijd deels een interpretatie is, en je alleen door zelf te lezen kunt proberen ze vergelijken of dat ook jou interpretatie is. Al is het maar om niet voor elk Grieks of Latijns woord dat je tegenkomt een woordenboek te moeten pakken - waarbij die talen maar lastig woord voor woord te vertalen zijn.

Zelf heb ik eigenlijk alleen lagere school en een paar jaar klootviolen op de Havo, en ik ken maar een paar woordjes Latijn door ' zelfstudie' / interesse, maar toch heb ik van die rudimentaire kennis van het latijn regelmatig veel plezier. Als Oud-Grieks net zo veel aan je basiskennis toevoegt als Latijn, lijkt geen les er van me verspild.

Je kunt op school op geen enkele manier inschatten welke vakken je later nog van pas zullen komen. En ik kan me nu, ruim dertig jaar later, geen vak indenken waar ik niet minimaal iets aan gehad heb, of zelfs bijna dagelijks gebruik. Van wiskunde tot godsdienst (!), van scheikunde tot handenarbeid, van talen tot tekenen. Alleen gym.....dat blijf ik nutteloos vinden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook :http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/gymnasium-echte-voordelen.171005
en dan vooral de antwoorden en reacties van SuzyQ.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ben het er echter niet heel erg mee eens / heel erg niet eigenlijk: Je stelt dat het nut van een vak voor subjectief is en bovendien onvoorspelbaar. Daarmee zeg je in feite dat het allemaal niets uitmaakt wat we onze kinderen voorschotelen op school. Daar ben ik het echt niet mee eens. Je zegt dat oude talen een goede basis zijn voor filosofie. Echter: elk relevant werk daarvoor is allang uit die die oude talen vertaald. Niet mee eens dus. Je zegt dat het leren van oud-Grieks een voordeel biedt voor het lezen van oud-Griekse teksten. Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens. Het lezen ervan heeft nmm echter alleen nut als je er plezier aan beleeft want inhoudelijk levert het niets nieuws meer op. Je geeft aan dat je daardoor ook niet wordt belemmerd door interpretaties van vertalers. Mee eens. Maar het oud-Griekse oeuvre is inmiddels zodanig geanalyseerd dat dit ook vooral een zaak van hobbyisme is en geen enkel daadwerkelijk nieuw inzicht zal opleveren. Je geeft aan dat je door oude talen makkelijker andere talen oppikt. SuzyQ zegt dan bijvoorbeeld dat ze baat heeft bij Latijn. Maar over oud-Grieks zegt ze alleen baat te hebben voor het herkennen van het nieuw-Griekse alfabet en af en toe een nieuw-Grieks woordje. Dit omdat oud- en nieuw Grieks sterk verschillen. Zo je dat al relevant vindt dan zou de tijd 1000x zo goed besteed zijn geweest als ze nieuw-Grieks had geleerd ipv oud-Grieks
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Je mag er natuurlijk anders over denken, al heb ik ook de indruk dat je de tekst niet helemaal juist interpreteert - niet ironisch bedoeld.
Ik ga dan ook niet elke zin pareren door uit te leggen hoe ik hem wel bedoeld heb, maar ik zeg zeker niet wat jij hier beweert. Als jij het overduidelijk onzin vind, stop er dan mee en ga iets doen wat je nuttig lijkt. Maar mijn conclusie is dat vrijwel NIETS dat je in je leven leert echt nutteloos is, al kun je tevoren het exacte nut moeilijk inschatten. Voor mij tenminste niet. Want leren en ontwikkelen doe je je hele leven, en op school leg je daarvoor de - brede - basis. En ja, ik ken ook mensen aan wie elke vorm van kennis die ze ooit is aangeboden volstrekt nutteloos blijkt in hun latere leven, tot en met lezen en schrijven aan toe, simpelweg omdat ze er ook nooit meer iets mee doen en blijkbaar niet de behoefte hebben zich verder te ontwikkelen. Ik zou niet met ze willen ruilen..... Mijn argumenten - en ook die van Suzy - vallen bij jou duidelijk niet in vruchtbare aarde ; daar kan ik natuurlijk niets aan veranderen. Ik vind het hooguit jammer. Maar er is ook helemaal niks mis met een beta-opleiding hoor (integendeel), en zelfs niet met een degelijke praktische beroepsopleiding ; daar hebben we er meer van nodig van van filosofen en taalkundigen. Je moet ook dat doen waar je hart ligt. Als de aversie zo groot is, gaat geen argument of betoog ter wereld je overtuigen.
Poet
9 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ík doe geen oud-Grieks. Ik betaal wel mee aan de plm 10 miljoen euro belastinggeld die we er jaarlijks in steken in NL. Vooralsnog denk ik dat we daarmee kinderen vrij zinloos belasten en daarbij bovendien zinniger tijdsbesteding verdringen. Je doet het voorkomen alsof er een noodzakelijke keus gemaakt moet worden tussen oud-Grieks leren (om filosofie en talen te kunnen gaan studeren) danwel een béta-opleiding te gaan doen. Als je het zo zwart-wit stelt dan zou ik een groot voorstander zijn van veel meer oud-Grieks op school. Maar dat is natuurlijk een onzinnige redenatie. Verder zie ik in je reactie alleen maar de bevestiging dat ik exact begrijp wat je bedoelt.
Antoni
9 jaar geleden
De link in je antwoord naar die andere vraag werkt niet. Deze http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/gymnasium-echte-voordelen.171005 wel.