Wat is nu precies het verschil tussen het Korps Mariniers, Commando's en Luchtmobiele brigade?

Zit er een verschil in training? En welke training is dan het zwaarst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
89.9K

Antwoorden (4)

Op het laatste deel kan ik je met zekerheid zeggen:
Commandotraining is het zwaarst.

De oudste zoon was luitenant bij het Korps Mariniers.
Dat is marine, de andere twee zijn landmacht.
Hij heeft de verkorte opleiding tot officier gevolgd en dat was heel zwaar.

De jongste ging bij de Commando's. Als ik er aan denk wat die allemaal moest meemaken, krijg ik als moeder nog tranen in mijn ogen. Ik vond het verschrikkelijk.
Uitgehongerd worden, je in elkaar laten slaan door professionele boksers, honderden kilometers lopen en rennen, in zijn geval ook nog op te kleine schoenen.
Dagenlang in een gat in de grond met alleen een fles [niet met water, maar om in te plassen en te poepen].
De laatste dagen moet je nog even met de tanden op elkaar voor de ‘afmatting’. Vijf dagen lang zal je, hoofdzakelijk te voet, ruim tweehonderd kilometer afleggen. De laatste proef is de commandantenmars waarbij je, met verzwaarde bepakking, 25 kilometer moet lopen.

Van de luchtmobiele weet ik niet veel, maar volgens mijn zonen is dat het plebs van de landmacht. Maar daar zit natuurlijk een behoorlijke dosis snobisme bij.

Toegevoegd na 16 minuten:
En geloof me: die jongen heeft me nog niet eens alles verteld, om mij te ontzien. Maar de chirurg hier in het ziekenhuis was blij dat hij min kind z'n voet nog kon redden. En wat zei de jongen: weet je wat echt pijn deed, die morfinespuit in mijn voet. Na alles.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh mama! Wat heb ik mijn moeder aangedaan. Groet 104 Wrnvrkcie 86-2. +1
Het Korps Mariniers is een onderdeel van de Koninklijke Marine en één van de oudste (sinds 1665) militaire onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht.

Van oudsher bestaat het Korps Mariniers grotendeels uit infanteristen die dienst doen op oorlogsschepen of ingezet worden op de grens van land en water.

Het Nederlandse Korps Commandotroepen (KCT) is de Special Forces-eenheid van het Commando Landstrijdkrachten CLAS. Een kenmerk hiervan is het langdurig en zonder enige vorm van operationele en logistieke ondersteuning geheel onafhankelijk en zelfstandig kunnen opereren. Hun inzet kan per helikopter, voertuig, parachute maar ook te voet zijn, uiteraard 24 uur per dag en onder alle mogelijk denkbare weersomstandigheden.

De Luchtmobiele Brigade is een snel inzetbare lichte infanterie gevechtseenheid van het Commando Landstrijdkrachten die binnen vijtien tot twintig dagen overal ter wereld inzetbaar kan zijn om humanitaire hulp te verlenen of aanvals-operaties uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is absoluut een verschil in training. Ben zelf `gewoon`infanterist en dit zijn allemaal vormen van infanterie.

Het grote verschil is dat het korps mariniers getraind wordt op amfibische doeleinden naast de infanterie taken. Dit betekent het optreden vanuit waterrijk gebied, vanaf een boot en dergelijke. Het is een zware training en je oefent veelal buiten Nederland en weken achter elkaar.

De luchtmobiele brigade is een infanterie korps dat ook traint om via lucht afgezet te worden in vijandelijk gebied. Dit houdt in dat ze moeten lopen met al hun uitrusting, en al dat zij nodig hebben om de dagen door te komen, in tegenstelling tot de pantser infanterie die meestal een voertuig tot zijn beschikking heeft. Je kan begrijpen dat de training dan best pittig is om dit te kunnen.

De commando`s zijn de elite van de krijgsmacht en is maar voor weing weggelegd. Naast het feit dat de training en het werk zelf fysiek zwaar zijn, moet je ook bereid zijn om bijna geheel afstand te doen van je sociale leven, omdat je gewoon ontzettend vaak weg bent op oefening of op uitzending. Ik ken een hoop `groene baretten`maar maar weing met vrouw en kinderen. Het is absoluut de zwaarste opleiding en meestal niet het eerste waar je heen gaat als je in dienst gaat.

Beter is het om eerst een andere infanterie taak te kiezen, en je op die manier op te werken naar een niveau dat de commando`s vereist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het korps commando troepen zijn de special forces van de landmacht. Ze voeren geheime operaties uit voor bijvoorbeeld informatie verzamelen en High Valued Individuals oppakken/doden.

Het korps mariniers is een elite eenheid van de marine, en zijn nog geen special forces op zich. Binnen het korps zijn er 2 onderdelen. De Combat Group Marine en de NLMARSOF. De taak van de CGM's is voornamelijk het beveiligen van schepen en het ondersteunen van de NLMARSOF.
De NLMARSOF zijn de special forces van de marine en de mariniers. Je moet dus eerst de basistraining tot marinier voltooien voordat je hieraan deel kan nemen.
Ook de NLMARSOF bestaat uit squadrons. M-squadron en c-squadron. M-squadron zijn de anti terreur eenheden die bijvoorbeeld een eind maken aan trein of vliegtuig kapingen.
C-squadron zijn de mannen die op geheime missies gaan, informatie verzamelen en High Valued Individuals oppakken/doden. C-squadron is het meest vergelijkbaar met de KCT, en ze werken dan ook vaak samen.

Het is dus zeker niet hetzelfde zoals iemand suggereerde. Pas bij c-squadron kun je zeggen dat het dichtbij de commando's ligt.

Fun fact: binnen c-squadron kun je nog kiezen tussen mountain leader en kikvorsman, en de kikvorsman is in feite de Nederlandse Navy Seal.

Mariniers worden wel inderdaad meer getraind voor amphibische missies, maar ze kunnen net zo goed met een parachute of vanuit een helikopter midden in Afghanistan of Zuid-Amerika worden gedropt.

De structuur tussen de 2 korpsen is dus heel anders. De mariniers bestaan uit veel meer lagen dan de commando's. Maar als je door de laatste laag bent bij de mariniers, dan is er technisch gezien weinig tot geen verschil meer.

Voor beide korpsen legt Wikipedia heel duidelijk de structuur uit.