Kan je een examen aanvragen zonder dat je de daarvoor bestemde opleiding hebt gedaan?

Ik heb namelijk wel rechten gestudeerd maar nooit examen gedaan! vandaar mijn vraag of ik ergens certificaten kan halen, zonder eerst weer naar school tegaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan wel op universiteiten en hogescholen. Je krijgt echter niet perse certificaten, maar vaak wel een bewijs van slagen (dus eigenlijk ook wel). Mocht je nog een aantal aanvullende lessen nodig hebben dan kan je ook nog losse vakken volgen, bijv. op de UvA. Het kan dus, wil je echter de hele opleiding zo behalen of civiel effect krijgen, neem dan even contact met een studieadviseur van de betreffende instelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan/ Ja, contact zoeken met de betreffende faculteit (bij universiteiten) of domein (hogeschool). Aan de onderwijsbalie kunnen ze je meestal goed helpen. Je kan ook evne op internet kijkne. Hoe er wel rekening mee dat de meeste vakken slechts één keer per jaar worden gegeven, dus dat je er wel op tijd bij moet zijn. Ook veroudert juridische kennis relatief snel, dus het is handig om te kijken of je de volledige stof nog beheerst. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je het zonder bijscholing gaat halen is natuurlijk maar de vraag, je bent (denk ik) uit het studeren en mist nieuwe kennis. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank crea! Overigens is de gemiste kennis wellicht gering, als vragensteller bijv. als griffier werkt zal die wellicht de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen.