Kun je als hbo'er extra colleges volgen op de universiteit?

Ik zit in mijn eerste jaar op het HBO, pedagogiek. Ik wil volgend jaar (als ik mijn P haal) graag Pedagogische Wetenschappen gaan doen op de universiteit. Ik hoorde dat je als je universiteit doet, je extra colleges kan volgen zonder hiervoor extra te betalen. Zou dit ook kunnen vanuit HBO? Dat ik voor een periode, 1 dag in de week naar een universiteit ga, om hier college te volgen van een bepaald vak. En hier misschien een certificaat voor kan halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Ja en Nee, althans niet zomaar. Qua kosten hoef je inderdaad niks extra's te betalen, maar dat garandeert geen toegang tot tot de opleiding of het vak. Veel vakken hebben een ingangseis, bijv. dat je eerst vak A hebt afgerond voordat je aan vak B kan beginnne. Daarnaast is het vaak is vaak lastig om zowel het college als de werkgroep te plannen, maar als een vak op dezelfde zowel het hoorcollege als de werkgroep geeft en je wordt toegelaten kan dat. Moet je wel op tijd je werkgroep inschrijven en goed kiezen in welke werkgroep je gaat zitten.
Of je een certifcaat krijgt hangt af van het instituut/faculteit, meestal geven ze dat alleen als je losse vakken in het kader van een minor hebt gevolgd, maar dat verschilt per geval en valt dus niet generiek te beantwoorden.
Het kan dus, mits ze je toelaten tot de vakken, daarvoor moet je als bijvakstudent inschrijven, contact opnemen met de studieadviseur en de vakcoordinator en daar voorleggen wat je precies wilt. De regels (inganseis) van vakken kunnen per vak verschillen (is nooit een probleem als je nominaal het curriculum doorloopt) en kan dus per vak anders zijn. Laat je goed informeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andere instelling is niet het probleem, je kan je altijd als bijvak student inschrijven. Dit is ook minder aan de september instroom gebonden en kost niks extra's, mits je nu naar een bekostigde instelling gaat. Het niveauverschil is het grootste probleem, maat die vraag zo vak specifiek dat wij die niet kunnen beantwoorden, dat is een vraag voor de studieadviseur.
Over het volgen van extra colleges op dezelfde instelling wordt niet moeilijk gedaan. Maar het volgen van colleges op een andere instelling daar zal wel lastig over gedaan worden. Vooral als je officiele erkenning wil hebben voor de gevolgde colleges. Als je gewoon de colleges toehoort, maar geen examen er in doet, dan zou het niet zo probleem dienen te zijn.
Maar je wil hier erkenning voor hebben. Dan dien je officieel in schrijven bij de Universiteit. En om officieel in te schrijven dien je te voldoen aan de toelatingseisen.

Maar soms kan er wel wat geregeld worden als je het netjes vraagt en zo.