Hoe combineer ik school met depressie?

Ik moest na mijn VMBO examen snel een MBO 4 opleiding vinden en zit nu ergens waar ik het vreselijk vind. Ik kan het eigenlijk geen dag meer uithouden. Psychisch voel ik me ook gewoon weg k*t. Ik had graag meer hulp en tijd gehad om een opleiding te kiezen. Het liefst zou ik VMBO lj 4 overdoen om betere cijfers te halen en naar HAVO te kunnen en zo gelijk mijn gedachtes weer een beetje op een rijtje te krijgen (ik wil niet overdrijven maar op het moment gaat het mentaal gewoon erg slecht). Ik denk niet dat ik dit nog tot februari vol kan houden en ik ben bang dat ik domme dingen ga doen... Heb ik opties? Zoja, welke. (Google heeft weinig geholpen.

Heel erg bedankt alvast,

Koen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je huidige school wel beschikt over deskundige mensen, waarmee je e.e.a. het beste kunt bespreken. En anders kunnen ze je vast doorverwijzen naar juiste instelling/persoon om je verder te helpen in deze (meervoudige) problematiek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De muizenissen zitten in je hoofd dus niet op school . Zorg dat je zelf een positievere kijk op je leven krijgt neem het niet zo serieus doe je best maak r het beste van . Zoek anders hulp op school , of via je huis arts . Vlucht niet in drugs of gamen ga het avontuur vh leven aan !! Je zit zelf in de regie in de film die heet jou leven .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stap eerst eens naar de decaan of leerlingenbegeleider op school, En inderdaad, als het meer is dan alleen balen van school, de huisarts.

Antwoorden (2)

Ja, je hebt opties, de eerste is het belangrijkste: Zorg dat je geestelijk weer in orde komt, maak een afspraak met een psycholoog. Zorg dat je bij een psycholoog komt die bij je past, heb je het gevoel dat deze niet bij je past, zoek dan een andere.
Je kunt natuurlijk op deze school blijven, maar weglopen van deze rotschool is ook een optie, je kunt proberen een andere opleiding te vinden, waar je misschien gelukkiger wordt en waar je wordt geholpen je doel te bereiken.
Maar een betere optie lijkt mij te gaan praten op je huidige school, vertellen wat jou dwars zit en samen zoeken naar oplossingen. VMBO 4 overdoen is geen optie, dat is niet mogelijk als je eenmaal geslaagd bent, maar een school kan je wel helpen je doel te halen, maar dan moet je wel open kaart spelen en je volledig openstellen voor hen.
Lukt deze school echt niet, vraag dan hulp aan je mentor bij het zoeken naar een school die wel bij je past, maar loop niet zomaar weg, zonder dat zij weten waarom. Probeer je problemen op te lossen, daar knap je zelf ook van op, dat geeft je een goed gevoel en maakt je sterker.
Sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
Helemaal eens, je bent echt de enige niet die op een verkeerde school zit en iets anders wil, misschien is beroepskeuzetest een optie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt anneliez, een beroepskeuzetest is inderdaad een goed idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken meerdere mensen die de verkeerde school hebben gekozen, zijn gestopt en bij een loopbaanbegeleider of leerwegbegeleider of zoiets terecht zijn gekomen. Maar zeker in het geval van een (dreigende) depressie is die aanpakken de eerste stap. Het kiezen van een juiste dagbesteding (dus ook opleiding) zal daar zeker een onderdeel van zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet geestelijk goed in je vel zitten om te kunnen presteren, ook het kunnen concentreren en het nadenken zijn punten waar je dit voor nodig hebt.
Bedankt Marleen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook hartelijk dank 10e, fijn zulke meedenkende reacties :)
Ik weet niet waar je woont maar ik kan je helpen! ik zat ongeveer zelfde situatie ik na mijn vmbo b nog niet naar mbo wou er bestaat iets dat heet VAVO dit betekend volwassen educatie dus als je VAVO google met jou plaats naam komt er misschien iets uit dus je kan havo doen zijn scholen doen 2 jaar over een vak of 1 jaar versneld

is geen aanrader want het is topsport je moet er zo veel voor doen vroeger kon je alleen school kiezen in jou gemeente viel en dan had je weinig keuze dus als school het in 1 jaar deed pech gehad naar andere school gaan dat koste 4000 euro voor jaar of 1000 euro per vak.

gelukkig de wet veranderd nu is 100 euro per vak en of 1000 euro per jaar mag je zelf school kiezen jou in de buurt echt een aanrader! weet niet of je telaat bent om overstappen maar ik zou zeggen gas er op!

Hoop je hier mee geholpen bent!