wat kan ik doen?

ik ben man 35,

Ik ben een zogenoemde drop out , 16 jaar geleden van de mbo gegaan, verkeerde richting gekozen en niet weten wat te doen.
Ik vroeg het toenmalige arbeidsbureau om een beroepskeuzetest, maar dat was in die tijd ( van nog geen internet) te duur, ze adviseerden me (terwijl ik nog recht had op studiefinaciering) om te gaan schoffelen in plantsoenen, iets wat ik toen weigerde.
Ik ben zelf baantjes gaan zoeken en heb open dagen van de kamer van koophandel bezocht.

Het is eigenlijk nooit iets geworden, nooit ergens bezieling of een leuk betaalde job kunnen vinden.
Wel heb ik rond 2006 een opleiding belastingconsulent, afgerond, want in wetten duiken vind ik fijn, veel eigen geld en tijd ingestoken maar op dat moment vader van 2 kinderen inmiddels , kreeg mijn oudste zoontje op 6 jarige leeftijd een hersentumor, je leeft op adrenaline, en veel kennis ging verloren, geen tijd of aandacht meer voor updaten kennis en weer sta ik met lege handjes langs de zijlijn.

Nu in de ziektewet van UWV terecht gekomen, uiteraard gaat het de goede kant op en begint energielevel weer aardig op peil te komen.....maar...

wat nu te doen, ik heb werkelijk geen idee meer, voel me onderhand 55 ipv 35.
Ik interesseer me voor zoveel dingen en leren is nog altijd geen probleem, ik heb 2 linkerhanden en aan een lopende band ( respect voor die het wel doen ) hoef je me niet te zetten
wat kan ik nog doen,welke richting kan ik op,wat is er mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect

Het beste antwoord

U hebt iemand nodig die u weer de weg wijst. Informeer bij het UWV of u in aanmerking komt voor reïntegratie. Als u een reïntegratietraject doet, vraagt u zich allereerst af wie u bent, wat u wilt en wat u kan (wat u in uw vraag eigenlijk ook doet, maar dan uitgebreider). Daarna helpt men u met het vinden van en passende baan.

Mocht u onverhoopt niet of nog niet in aanmerking komen voor vergoeding van een reïntegratietraject en wilt u vast aan de slag met bovenstaande vragen, lees dan een aantal goede boeken, doe (gratis) tests op internet en praat met mensen. Op die manier doet u ook veel ideeën op over de richting waarin u verder wilt en kunt met uw loopbaan.

Veel succes, in het bijzonder ook met uw oudste zoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vraag bij het UWV een test aan! Heb ik 2 jaar geleden ook gedaan. Geeft wat zicht op wie je bent, wat je kunt, waar je interesses liggen en wat je daarmee zou kunnen doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook via werk.nl allerlei tests doen - niet dat die heel goed zijn, maar ze kunnen je soms wel op weg helpen.
Kijk op de website van loi of andere instantie welke opleidingen je zou kunnen doen en welke je aanspreekt. Deze studies kun je volgens mij ook (deels) thuisdoen dus zeker geschikt voor een vader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is mogelijk. Zolang je er zelf achter staat - wat wil je? Welke sectoren spreken je aan? Wat vind je interessant?
Denk over een deeltijdopleiding, of een manier om werken en leren te combineren, doe een thuisstudie om je kennis op peil te brengen als je weer in de belastingrichting wilt.
Meld je aan bij uitzendbureaus en kijk wat ze je kunnen bieden, soms kom je dan op verrassende plekken terecht die je kunnen inspireren.
Je moet het zelf doen, dus zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof u op zoek bent naar een carrierepad waar u mee aan de slag kunt gaan. Ik zou u adviseren om in gesprek te gaan met een professionele loopbaanadviseur.

Zoek antwoorden op de vragen:
Wat wil ik?
Wat kan ik?
Hoe kom ik daar?
enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt intercedent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast73334 : een imperatief schrijft men niet met dt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Missschien is het voor Gast73334 ook interessant om te weten wat een imperatief is? :-)
Als je alle spel/taalfouten wilt corrigeren dan heb je hier op Goeievraag een dagtaak denk ik :-)
investeer een paar euro zelf in een goede beroepskeuze test:

deze is bijvoorbeeld 12,50

http://www.123test.nl/beroepskeuzetest/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan dat je 5 jaar geleden de opleiding belastingconsulent hebt gedaan en dat dit je heel erg aansprak. Die kennis kun je opfrissen, eventueel met (financiele) hulp van UWV.
In elk geval kun je je richten op de aspecten waarvan je inmiddels weet dat ze je leuk/belangrijk vindt en daarop verder borduren.
Belastingconsulent als uitgangspunt nemen lijkt me nu het meest realistisch en dan op je gemak uitbouwen/verder kijken. Gebruik daarbij je interesses, je hobby's, je dromen, je ervaringen tot nu toe.

Ik geloof er trouwens heilig in dat je altijd nog alles kunt doen wat je wilt. De kunst is om te ontdekken wat je wilt, maar te oud om te leren of iets te bereiken ben je nooit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek "Welke kleur heeft jouw parachute ?" van Richard Nelson Bolles schijnt heel erg goed te zijn, om te ontdekken wat je wil en kan doen.

Beschrijving
Het meest succesvolle banenboek ter wereld is geheel aangepast aan de huidige situatie op de arbeidsmarkt. Stap voor stap laat Richard Bolles zien hoe je ook in zware tijden je droombaan kunt vinden: want zelfs in deze economisch moeilijke periode zijn er altijd openstaande vacatures.

Bolles geeft een inspirerend en gedetailleerd plan om je carrire of je leven te veranderen. Deze herziene editie bevat veel praktische oefeningen en tips waarmee werkzoekers en carrireplanners antwoord krijgen op drie basisvragen: 1. Wat? (kan ik, wil ik in mijn leven doen, is mijn ideale loopbaan, de baan van mijn dromen)2. Waar? (moet ik zoeken naar een baan, wil ik werken en wonen)3. Hoe? (krijg ik een werkgever te spreken, voer ik een sollicitatiegesprek, onderhandel ik over het salaris)

Om Fortune te citeren: de Parachute is de gouden standaard van de loopbaangidsen. Wereldwijd zijn van dit boek inmiddels bijna 11 miljoen exemplaren verkocht.

Over eerdere edities:De kracht van Bolles is zijn persoonlijke coaching. Hij probeert de lezer zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfdiscipline bij te brengen zonder dat overigens met zoveel woorden te benoemen. " de Volkskrant