Is het verboden om een seksuele relatie aan te gaan met een meerderjarige leerling als administratief medewerkster?

Er werkt iemand op de administratie van een grote onderwijsinstelling die voor een langere periode een seksuele relatie heeft onderhouden met een meerderjarige leerling aan deze onderwijsinstelling. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, want er is in dit geval geen sprake van een machtsverhouding. En de leeftijd speelt ook geen enkele rol. De leerlinmg is meerderjarig, of de dame in kwestie nu 19 is of 59.

Anders is het wanneer het een leraar / leerling betreft. Of bijvoorbeeld een arts / patient , therapeut / client , begeleider /pupil of een andere (professionele) relatie waarin sprake is van machtsongelijkheid. Dan is zelfs bij een 'ondergeschikte' van boven de 18 het aangaan van een relatie niet zonder (juridisch) risico. Sterker nog, een therapeut van 38 die een cliente van 65 het hoofd op hol brengt, bevindt zich op buitengewoon glad ijs. Mocht het echt een serieuze relatie met wederzijds goedkeuren betreffen, dan is het zaak de professionele relatie zo snel mogelijk te beeindigen, zodat dat niet meer in de weg staat.

De administratief medewerkster heeft echter geen functie waarin zij op welke wijze dan ook door haar werk de leerling kan beinvloeden of manipuleren. Net zomin als bijvoorbeeld de schoonmaakster of de kantinedame. Een kwestie van een zaak tussen twee volwassenen dus, die niet door hun werkrelatie in een bepaalde rol worden gedwongen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. Maar de vraag is of dit ethisch verantwoord is. Ik ben persoonlijk van mening van niet. Ik zou als administratief medewerker leerlingen als 'heilig' beschouwen en niet aanraken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de wet mag het, maar je weet niets over de gemaakte afspraken in de arbeidsovereenkomst en/of een integriteitsdocument.
Amadea
9 jaar geleden
Volgens mij moet het antwoord zijn: Nee, dat is niet verboden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een administratief medewerker heeft geen leerlingen en zolang zij de resultaten van de leerling niet uit kan stuffen en ook niet naast hem in de klas gaat zitten, is er niks aan de hand.