Steeds meer HOB-opleidingen en universiteiten hebben de major-minorstructuur. De major-minorstructuur biedt je optimale flexibiliteit bij het inrichten van je studie.
De major is het algemene gedeelte van de opleiding en de minor de afstudeerrichting.

De major is de basis van de opleiding )hoofdstudie). Een major kun je alleen binnen je eigen opleiding volgen. Opleidingen en instituten kunnen samenwerken in de major. Het kan dus zijn dat lessen samen met studenten van een andere opleiding gevolgd worden. De major beslaat het grootste gedeelte van de opleiding, zo'n 75% tot 80%.

De overige 25% van de opleiding bestaat uit minors. Een minor is een samenhangend vakkenpakket van meestal zo'n 3 tot 6 cursussen verspreid over het hele collegejaar dat je in principe volgt ter verbreding van je kennis. Minors zijn vakken die je zelf kiest, op basis van je eigen wensen en interesses. Met minors kun je je verbreden of specialiseren. Naast de minors van de eigen opleiding kan er meestal ook gekozen worden voor 1 of meerdere minors van een andere opleiding of hogeschool.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Major is de hoofdstudie. Wij noemen dat meestal gewoon de studie. Stel je doet een universitaire bachelor rechten. 150 van de 180 studiepunten die je moet halen, moet je halen met een curriculum dat bestaat uit rechtenvakken. Die maken het meerendeel (= majority) uit van je punten.
Minor doe je In Nederland meestal in het derde studiejaar (op een universiteit) en hoeft niet gerelateerd te aan je hoofdstudie, dus je volgt dan bijv. 30 van de 180 punten aan bijv. politicologievakken. Dit is een minderheid(=minority) van je punten.

In andere landen geldt er een soortgelijk systeem. In sommige landen als Amerika kies je niet direct een studie zoals in Nederland, maar doe je vaak een bachelor in liberal arts and sciences. Dan kies je in loop van de je eerste pas je richting en volg je de overige 2,5/3 jaar vakken in dat gebied, je hoofdrichting is je major, want je haalt je meerendeel van je punten in die richting. En deelnaast kan je uit interesse wat vakken (half jaar meestal) volgen in een heel ander interessegebied, dat is je minor.