Wat zijn alle niveaus in het voortgezet onderwijs?

Wat zijn alle niveaus in het Voortgezet onderwijs?
ik heb er veel gehoord bijv. bbl tl Atheneum Enz,
ik zit zelf op Havo/Vwo en ik weet ze niet allemaal.
Plz ook eventuele andere namen of afkortingen en ook de verschillen zou ik graag willen weten.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 dagen:
DANKJEWEL VOOR ALLE ANTWOORDEN

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Mavo havo
havo
havo vwo
genasium
atheneum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vmbo, mavo, havo, atheneum, gymnasium
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Incompleet, gynasium en atheneum zijn beide VWO. Mavo is overigens niet hetzelfde als het vmbo, vmbo-tl is de oude mavo. De lagere vmbo niveaus zijn het oude vbo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fout bloodrednour!
De drie niveau's zijn VMBO (voorheen MAVO), HAVO en VWO. VMBO is in te delen in Basis, Kader, Gemengd en Theoretisch. VWO is in te delen in Gymnasium en Atheneum. Het verschil daartussen is dat je bij Gymnasium naast Duits, Frans of Spaans ook Latijn of Grieks leert, en bij Atheneum alleen Duits, Frans of Spaans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van laag naar hoog:
* praktijkschool
* vmbo basis (eventueel met lwoo, examen in vier theorievakken en 1 praktijkvak)
* vmbo kader (eventueel met lwoo, examen in vier theorievakken en 1 praktijkvak wat twee maal zoveel uur telt als bij gemengd)
* vmbo gemengd (tussen kader en theoretisch in, examen in 5 theorievakken en 1 praktijkvak)
* vmbo theoretisch (of ook wel mavo, examen in 6 theorievakken en bij voldoende hoge cijfers toegang tot de havo)
* havo
* vwo (met daarin atheneum en gymnasium waarbij je bij de laatste examen doet in Latijn en/of Grieks).

Daarnaast kun je op verschillende niveau's (mavo en hoger) tweetalig onderwijs volgen waarbij je de meeste vakken in een andere taal krijgt (meestal Engels, soms Duits).
Ook kun je een technasium doen (dat kan op havo of vwo niveau) en dan doe je examen in het vak Onderzoeken en Ontwikkelen en zo heb je nog wel wat andere afwijkende scholen maar het niveau is als boven.