oude benaming voor mbo?

Ik zou graag willen weten wat de oude benamingen voor mbo niveau 1 en niveau 2 vroeger was. (dus voordat het mbo heette). Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (3)

Dat was de MTS
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het MBO, het Middelbaar Beroeps Onderwijs, was voorheen BVE, Beroepsonderwijs en Volwassenen educatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de term "uitgebreid beroepsonderwijs".

Het mbo is ontstaan in 1990. Voor die tijd waren er zelfstandige, op een kleine beroepensector gerichte scholen.

Particuliere organisaties kregen aan het eind van de negentiende eeuw steeds meer
moeite om vakscholen in stand te houden. Er werd bij de overheid om financiële steun gevraagd; die werd in 1891 voor het eerst verstrekt. Aan het eind van de negentiende eeuw werden er steeds meer middelbare technische scholen gesticht. Die opkomst van middelbaar beroepsonderwijs was sterk verbonden met de groeiende behoefte aan tussenliggend kader tussen arbeiders en ingenieurs.
In 1919 kwam er uiteindelijk een wettelijke regeling voor het beroepsonderwijs:
de Wet op het Nijverheidsonderwijs. Deze wet bevestigde het onderscheid tussen
lager en middelbaar nijverheidsonderwijs; een onderscheid dat overigens tamelijk
vaag was.

In 1963 werd de Wet op het voortgezet onderwijs (beter bekend als Mammoetwet) in
het parlement aanvaard. De wet werd in 1968 daadwerkelijk ingevoerd. In de Mammoetwet bleven de afzonderlijke schooltypen voor beroepsonderwijs en
algemeen vormend onderwijs gehandhaafd. Er werden drie niveaus van beroepsonderwijs onderscheiden: lager, middelbaar (voorheen uitgebreid beroepsonderwijs) en hoger beroepsonderwijs. Het beroepsonderwijs werd bovendien flink uitgebreid: naast het technisch, landbouw- en huishoud- en nijverheidsonderwijs kwamen er middenstands-, economisch en administratief onderwijs, kunstonderwijs, sociaalpedagogisch onderwijs en opleidingsonderwijs voor onderwijsgevenden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als de tweede link niet werkt, dan is die terug te googelen via "Overheid en onderwijsbestel - Sociaal en Cultureel Planbureau
Den Haag, november 2011" (pdf van 473 blz.).
Amadea