gaat mijn studifinanciering door als ik van mbo naar hbo ga?

Ik doe een mbo opleiding en zit nu in het derde jaar, ik moet hierna nog één jaar. Hierna wil ik hbo gaan doen (in 2016), gaat dit dan gewoon door als ik meteen doorga met studeren? Of tellen ze dit als opnieuw beginnen met een studie, dus dat ik geen studiefinanciering meer krijg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zover ik het weet heb je maar recht op 4 jaar studiefinanciering. İk ben 19 en zit in mijn 1e jaar (van opleiding gewisselt) en daardoor heb ik nu nog maar 2 jaar recht op mijn studiefinanciering. Daarom zie ik steeds meer student sparen en lenen om hun schoolkosten te kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Bent u gewisseld van studie van de ene HBO of WO naar een andere HBO of WO studie? Dan klopt uw antwoord. Na een MBO-studie begin je op het HBO of WO met een 'schone lei' dat wil zeggen dat er opnieuw 4 jaar studiefinanciering is. Maar dat is de huidige regelgeving. Lees het antwoord hieronder.
Ja, de studiefinanciering gaat door. De overgang van het MBO naar het HBO is een soort nieuwe start.

"Als je studiefinanciering voor een hbo-studie aanvraagt, telt eerder ontvangen studiefinanciering voor mbo niet meer mee. Je begint dus met een 'schone lei'. Voor de meeste studies krijg je 4 jaar beurs, daarna kun je nog 3 jaar lenen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Helaas voor vragensteller beschrijft u de huidige regeling.Tesse begint in 2016 met een studie op het HBO. Dit is een nieuwe studie. Derhalve valt hij / zij onder het sociale leenstelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt inderdaad. Waarschijnlijk het jaartal over het hoofd gezien.
De huidige regelgeving is: van MBO naar HBO/WO – er is een nieuw recht op studiefinanciering. (4 jaar) Omdat u in 2016 een nieuwe studie begint is valt u onder de nieuwe studiefinanciering, anders gezegd: het sociale leenstelsel.

Toegevoegd na 9 minuten:
De eerste link geeft informatie over de huidige regelgeving

De tweede link van infonu laat zien dat wanneer je per 1 augustus 2015 of later met een nieuwe studie begint op het HBO of het WO je valt onder het sociale leenstelsel. Lees bijvoorbeeld vraag en antwoord van 12 september 2014.
fisbel