Worden kinderen in groep 1 in niveaus ingedeeld?

Kinderen in groep 1 worden in groepjes ingedeeld; de rode, blauwe en groene groep bijvoorbeeld. Heeft deze indeling te maken met niveaus/kinderen die meer hulp nodig hebben allemaal in 1 groepje bijvoorbeeld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat verschilt per school. Een groepje KAN gebaseerd zijn op niveau, maar zeker in groep 1 is dat lang niet altijd zo. Ook kan het zo zijn dat in de loop van het jaar de nieuwe kinderen (die net 4 zijn geworden) samen in een groepje worden gezet. Zij moeten (vaak) alles nog leren, van het vasthouden van een schaar tot de hoeveelheid plaksel die je gebruikt. Vaak worden kinderen gewoon in groepjes ingedeeld, omdat het voor de leerkracht dan handiger is om instructie te geven. Een groepje doet een werkje dat wat meer begeleiding kost, en dat werkje doen alle groepjes in een week een keer. De andere groepjes doen iets waar de leerkracht weinig omkijken naar heeft. In zo'n geval is het niet nodig de groepjes naar niveau in te delen. Ook gebeurt het dat er geen vaste groepjes zijn. De kinderen moeten in een week bepaalde opdrachten doen. Er hangt een kieskaart in de klas en de kinderen mogen bij het begin van de werktijd hun naamkaartje bij een van de opdrachten hangen. Als ze een werkje gedaan hebben mogen ze dat aftekenen, en aan het eind van de week moeten de "moet-opdrachten" af zijn. Dat zijn er in groep 1 niet veel, 1 of 2 per week, de rest is facultatief. De bouwhoek of huishoek bijvoorbeeld, tekenen, kleien e.d. Het is bijzonder om te zien hoe snel ook 4-jarigen hier snel vrij zelfstandig mee kunnen werken. (en de kinderen die daar moeite mee hebben worden natuurlijk geholpen)

Deze methode wordt niet op alle scholen gebruikt, alleen die handelingsgericht werken. Maar het is inderdaad wel een indeling op niveau van begrip. Meestal is het zo dat er drie subgroepen worden samengesteld. Wanneer er een opdracht wordt gegeven krijgt de eerste groep een verkorte instructie (zij presteren beter dan de meeste andere kinderen), de tweede groep een normale instructie (zij presteren gemiddeld), en de derde groep een verlengde instructie (zij hebben meer moeite het te begrijpen). Deze laatste groep kan de instructie krijgen van de leerkracht, als de andere kinderen zelfstandig werken. Maar deze instructie kan ook buiten de groep door een andere leerkracht gegeven worden. Zo probeert de school tegemoet te komen aan de verschillende instructiebehoeften die leerlingen hebben. Ze streven voor alle kinderen zoveel mogelijk dezelfde doelen na. Een kind zit niet ‘vast’ in zo'n subgroep. Er wordt steeds gekeken of het nodig is dat een leerling naar een andere groep verhuist. Ook kan het zijn dat een kind bij het ene vak in een andere subgroep zit dan bij het andere vak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100