Word je als 'nieuwe student' beschouwd als je in februari met een Masterstudie begint, maar in september stopt en een andere Masterstudie start?

Deze vraag slaat op het feit dat je vanaf september 2015 geen basisbeurs meer ontvangt. Ik ben van plan een Master Innovation Management te volgen op de Erasmus Universiteit Rotterdam, maar deze studie begint pas in september. Er is bij deze Masterstudie dus geen instroommogelijkheid in februari. Kan ik, door van februari tot september ingeschreven te staan bij een andere Masterstudie (Marketing Management op Tilburg University), toch vanaf februari nog één jaar lang de basisbeurs krijgen? Want als ik nergens ingeschreven sta tot september en dan de Master Innovation Management start, krijg ik helemaal geen basisbeurs meer, terwijl ik nog wel een jaar moet studeren. Mijn plan is dus om een half jaar ingeschreven te staan bij Tilburg University (maar helemaal niets uit te voeren) en daarna een jaar bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Je krijgt dan het volgende kostenplaatje:

Kosten:
1,5 jaar collegegeld = 1900* 1,5 = 2850

Opbrengsten:
1 jaar basisbeurs = 265 * 12 = 3180

________________________________________________
Als ik niets doe en gewoon in september in Rotterdam begin:
________________________________________________

Kosten:
1 jaar collegegeld = 1900

Geen opbrengsten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Op startstuderen.nl staat een soortgelijke vraag. Het betreft hier een bachelorstudie die gestopt wordt gedurende het seizoen 2014-2015. Per 1 september 2015 wordt er gekozen voor een andere bachelorstudie. Uit het antwoord blijkt dat de andere bachelorstudie nog valt onder het oude systeem van studiefinanciering.

Bij u vindt geen stop plaats, wel is er een switch naar een andere masterstudie.
Duo zal op dit moment echter nog geen concreet Ja of Nee op uw vraag geven. Men wacht op precieze invulling van de wet. Hieronder de vraag en het antwoord op startstuderen. Startstuderen is een betrouwbare site, gaat uit van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

------------------------------------------------------------------
Vraag antwoord startstuderen:
Ik start per september 2014 met een bachelorstudie met de huidige studiefinanciering. Als ik stop met deze studie, val ik dan per 1 september 2015 onder het studievoorschot als ik opnieuw ga studeren?

Als je in studiejaar 2014-2015 begint aan een bachelorstudie, na de invoering van het nieuwe stelsel van studiefinanciering overstapt naar een andere bachelorstudie of tussentijds stopt en later weer begint, behoud je in totaal drie (wo-bacheloropleiding) of vier jaar (hbo-bacheloropleiding) aanspraak op de huidige basisbeurs.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, het is dus een solide plan wat betreft behoud van de basisbeurs. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de Masterstudies.
fisbel
9 jaar geleden
Zekerheid tot de voordeur. Ik trek geen conclusie, maar reageer net als de medewerkers van DUO: geen ja en geen nee. Maar wat u stelt lijkt me geheel logisch. U heeft nog een aantal maanden de tijd voor een eenduidig Ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem absoluut niet aan dat dit OOK geldt voor een master!
fisbel
9 jaar geleden
Bachelor studie afbreken in seizoen 14/15 /// andere bachelorstudie beginnen in seizoen 15/16
Volgens startstuderen is er behoud van de huidige basisbeurs. Master studie afbreken in seizoen 14/15 /// andere masterstudie beginnen in seizoen 15/16
Behoud van de basisbeurs? Op welke grond interpreteer of concludeer je Pelle dat behoud van de basisbeurs in deze situatie niet het geval zou zijn?