2e collegegeld betalen voor gestopte opleiding?

ik volg vanaf 1 sept 2 hbo studies (wettelijk collegegeld)
ik wil per 1 okt met 1 studie stoppen, ik betaal per maand, moet ik dan voor de te stoppen studie die maand (sept) nog betalen? of is het voldoende dat ik voor de andere te volgen studie gewoon per maand betaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja en nee. Het is eigenlijk niet zo lastig. Zolang je geen diploma hebt (bama) betaal je wettelijk collegeld voor een inschrijving aan een hoger onderwijsinstituut (hogeschool, conserveratorium, universiteit), dat betaal je ongeacht het aantal studies dat je volgt. Als je twee studies deed en je stopt met eentje en je gaat wel door met je andere studie, dan betaal je dus het wettelijke collegeld. Dat bedrag is nog altijd even hoog, aangezien het aantal studies niet uitmaakt voor het collegeld.

Even een voorbeeld:
Student x schrijft vier studies in, twee studies op hogeschool A, eentje op hogeschool B en eentje op universiteit C. Hij betaalt per maand aan hogeschool A t wettelijke collegegeld. Hogeschool geeft een bewijs af, daardoor hoeft hij aan hogeschool B en universiteit C geen collegegeld te betalen. Student betaalt 190 euro per maand (1/10 van het wettelijk collegegeld). Stel dat student x in oktober stopt met studies op hogeschool B en universiteit C. Dan betaalt hij nogsteeds 190 per maand aan hogeschool A. Stel dat de student in januari vervolgens stopt met studie 1 bij hogeschool A en doorgaat met studie 2 bij hogeschool A, dan betaalt hij nog altijd 190 per maand aan hogeschool A. Oftewel, het bedrag blijft gelijk. Dit voorbeeld is wat overdreven, maar het laat zien dat het niet uitmaakt hoeveel studies je doet voor het collegegeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bron toegevoegd, zie het kopje geen collegegeld.