Nee. De ov-chipkaart krijg je als (en voor zolang) je recht hebt op studiefinanciering. Dan is hij gratis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar een keus 'kaart of geld' is er niet, de kaart vertegenwoordigt ook een bepaalde geldwaarde.

Toegevoegd na 4 dagen:
Uitzondering: als je een studie volgt in het buitenland, dan kun je wel een vergoeding krijgen. Maar voor de tijd dat je die vergoeding krijgt moet je de ov-chipkaart stopzetten.
Computoon