Mag je een thuisstudie volgen als je onder de 18 bent?

Ik ga op dit moment naar school , misschien dat het nog door de pfeiffer komt maar als ik een dagje naar school toe ga ben ik ontzettend moe, laatst was ik een dag naar school geweest en was ik weer zo moe dat ik even thuis bleef ik heb toen 2 dagen eigenlijk alleen maar geslapen omdat ik zo moe was door een dagje school, kan ik daarom ook een thuisstudie volgen hoewel ik nog geen 18 ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, tenzij je vanwege ziekte een ontheffing van de leerplicht kunt krijgen. Maar dat zie ik niet snel gebeuren. Zowel voor de leerplicht als de kwalificatieplicht geldt dat je dagonderwijs moet volgen. Alleen voor de kwalificatieplicht (vanaf je 16e) mag dat ook op een MBO-school die werken en leren combineert, maar dat is nog geen thuisstudie.

Als het schoolgaan te zwaar voor je is, zul je met je school in gesprek moeten gaan over een aangepast lesrooster. Als je veel verzuimt, moet de leerplichtambtenaar daar mogelijk in gekend worden. Maar zolang je nog geen 18 bent, kun je je niet onttrekken aan de leer- en kwalificatieplicht. Dat nog los van de vraag of je zou voldoen aan de ingangseisen voor de studie die je in gedachten hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees uit je omschrijving dat je eigenlijk niet weet wat de oorzaak is voor je vermoeidheid. Ik weet niet wat je huisarts daar over zegt, maar het is wel belangrijk om dit soort gevolgen van je ziek-zijn ook met je huisarts en/of specialist te bespreken. Misschien hebben zij ook nog wel ideeën over enerzijds je behandeling en anderzijds het volhouden van een schoolweek en het juist verdelen van je energie.