Als ik een eigen bedrijf wil beginnen hoe moet ik dan de verdeling van de inkomsten zien

Als ik bijvoorbeeld in een maand € 1000,00 inkomsten heb hoe moet ik die kosten dan verdelen tussen:
inkomsten/omzet belasting
salaris aan mij zelf
investering in bedrijf
mogelijk nog andere kosten

13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je met de inkomsten omzet bedoeld?
In het algemeen is hier bijna geen antwoord op te geven. Binnen het ene bedrijf zal meer geïnvesteerd -en dus afgeschreven- moeten worden dan in het andere bedrijf. Het ene bedrijf zal meer kosten hebben dan het andere bedrijf, hetgeen zich vertaald in een opslag op je te vragen verkoopprijs, boven op je inkoopprijs.
Wat de BTW betreft speel je kassier voor de overheid en dit heeft in feite op je verdiensten geen invloed, want:....wat je teveel betaald ontvang je terug en wat je teveel ontvangt, moet je afdragen (per saldo).
Een goede administratie waarbinnen je de BTW zowel over de inkopen als de verkopen scheidt is dan wel belangrijk, zodat je te allen tijde weet wat je met de belasting moet verrekenen. Dit geld is feitelijk niet van jou.
Je inkomen (éénmanszaak of ZZP) zal -zeker in het begin- afhankelijk zijn van het verschil tussen je inkoop + alle kosten en de verkoopprijs / omzet.
Heb je alle kosten met de opbrengsten verrekend, dan rest een eigen vermogen. EIGEN vermogen zegt al dat dit van jou is. Mogelijk moeten hier nog zakelijke reserveringen voor in de toekomst en een reserve (een buffer) van af.
Afdrachten aan bedrijfsverenigingen, precario, buma-stemra etc. kan je ook mee te maken krijgen, afhankelijk van je type bedrijfsvoering.
Houd ook rekening met kosten als bedrijfs- en persoonlijke verzekeringen en premie voor een eventueel af te sluiten ziektekostenverzekering. Deze premie is o.a. afhankelijk van het te verwachten / te behalen inkomen, je leeftijd en het aantal wachtdagen (carenzdagen) bij eventuele ziekte.
Vervolgens komt de belasting bij je aankloppen en zal je de nodige belastingen / sociale premies moeten afdragen over je inkomsten. Eerst als voorlopige schatting of naheffing (achteraf) en in een later stadium als voorheffing. Dit betekent dat je enig jaar dubbele lasten moet af dragen (naheffing én voorheffing). Voor de te betalen belasting zal je prive dan een reservering moeten plegen.
De eerste drie jaar kan je wel weer gebruik maken van de 'startersaftrek' (neem drie volle jaren met een goede omzet voor het beste voordeel).
Misschien heb je ook nog wat aan de gelinkte site.
Tot slot: heel, heel, heel algemeen kan je stellen dat voor iedere euro bruto inkomsten, twee euro omgezet moet worden.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een - ?
Zij die onwetend zijn kunnen beter niet reageren of.... kom met een motivatie...ik leer graag bij !

Andere antwoorden (1)

tegen over de inkomsten staan eerst de inkoopkosten.
Over de inkoop heb je BTW betaald. Tegen over de verkoop heb je BTW ontvangen. Het verschil tussen beide BTW soorten moet je afdragen aan de belasting. Daarnaast heb je nog allerlei andere kosten die je moet verdienen in de verkoop prijs. Investeringen daar tegen over komen afschrijvingen. Afschrijvingen zijn kosten. Zo gezegd terug verdien geld.
Jou inkomsten hebben te maken met de bedrijfsvorm. Eenmanszaak of vof is winst uit onderneming hierover betaal je belasting en inkomsten belasting. BV kan je je zelf op de loonlijst zetten en betaal je loonbelasting en premies. Daarnaast over de winst belasting
ronron1212