hoe moet je voorbereid zijn voor je mondeling nederlands?

Over 2 jaar heb ik mijn nederlands mondeling, dat klink nog ver, maar de tijd vliegt voorbij. Ik moet mijn eerste literatuurboek lezen en ik heb geen idee waar ik op moet letten als ik mijn literatuurboek lees. Ook is mijn vraag hoe je dan voor zo'n mondeling voorbereid, want ik denk niet dat ze een verhaallijn vragen maar er heel inhoudelijk op ingaan en dan heb je niet zoveel aan een samenvatting, die je moet schrijven na het lezen van je eerste boek. Ik zou graag wat hulp willen hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag dat aan je leraar. Die kan je goed informeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uhm ja, alleen ik hoop dat hij dat allemaal uitlegt.

Antwoorden (2)

Mijn ervaring:

-Zorg dat je weet wat de verhaallijn is.
-Zorg dat je begrijpt waarom de hoofdpersoon bepaalde beslissingen neemt die hij neemt.
-Onthoud de ontwikkeling die de hoofdpersoon (of soms andere personen) ondergaat. Soms verandert de persoon langzaam gedurende het boek.
-Lees recensies, kijk goed naar wat anderen ervan zeggen, zij kunnen soms leuke inkijkjes geven die jij nog niet gezien hebt.
-Plaats een boek in de tijd waarin het geschreven is. Schetst het verhaal een bepaald proces dat in de echte wereld gaande is? Soms verwijzen boeken naar een bepaald politiek proces. (denk aan de opkomst van het fascisme, communisme, etc, dit kan goed in beeld gebracht worden door een bepaalde kleine groep te beschrijven)

Voor abstractere boeken:
-Ga bij bepaalde beelden die gebruikt worden na of ze een betekenis hebben. Denk ook na over opvallende gebeurtenissen, waarom zou de persoon dat doen? Soms heeft een element die echt in het verhaal zit (niet alleen in de denkwereld van de persoon) een betekenis die verwijst naar bepaalde beelden:

Voorbeeld:
In het verhaal komt de persoon een hond tegen. De slang staat vaak voor listigheid, gemeenheid. Bedenk in dit voorbeeld waarom de hoofdpersoon nou net een slang tegenkomt.

Last but not least: Ga dit alles niet alleen na op recensies, maar probeer ook een eigen ontwikkeling te zien en een mening te vormen. Als jij zelf iets suggereert wat de eerste google-hit nou net mist, zou dat gewaardeerd kunnen worden.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, en spiek ook even bij de kunststroming van die tijd, als je de stijl van het boek weet, en of deze in die tijd gewoon of vernieuwend was, heb je alweer een pluspuntje!

Toegevoegd na 3 minuten:
hond=slang in het voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij die voorbeeld gaat het heel inhoudelijk over het boek en ook over het symboliek zoals ik dat lees. Alleen dat is juist het lastige, want hoe kun je ze herkennen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dat moeilijk vindt, zou ik veel recensies gaan lezen. Goede boekrecensies wijzen op dit soort symboliek. Je zou ook even met je vakdocent kunnen bespreken hoe je dit moet "oppikken". Misschien heeft je docent ook nog wel goede recensies liggen om je op weg te helpen!
Naast alle uitstekende adviezen hierboven: lees de boeken!

Ja, het klinkt als een open deur maar het komt voor dat leerlingen boeken op de lijst zetten die ze niet gelezen hebben of slechts in samenvatting. De doorgewinterde leraar prikt hier doorheen.

Toegevoegd na 2 uur:
Verder de bekende technische dingen als thema, motieven, verteltijd en vertelde tijd, soort verteller ('ik', alwetende verteller e.d.), karakters ('flat', 'round').
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, goed advies, je zou het bijna vergeten ;-)