Op examenblad.nl kun je de "toegestane hulpmiddelen" vinden, zoals woordenboeken en ook rekenmachines; van die laatste blijken er heel veel te zijn, waarvan je er één mag kiezen die je mee mag nemen naar het examen; in bijlage 2b van die toelichting door cevo op de hulpmiddelen vind je ze allemaal voor havo en vwo.
Bij een aantal vakken kun je zonder grafische rekenmachine de toetsen en examens niet maken; je moet er dus wel één bij je hebben.
Eens: als je een nieuwe koopt, ben je veel geld kwijt; qua prijs zijn ze allemaal duur.
In Frankrijk (oké, schermpje is dan nog kleiner) koop je er één voor 20 euro bij de intermarché. Geen idee waarom ze hier zo duur zijn. Komop, Action!
School mag best eisen dat je per sé apparaat A of B moet hebben. Ze kunnen hoog springen, en ze kunnen laag springen, en ze kunnen de boom in. Er zijn dus leerlingen die zich geen donder aantrekken van een dergelijke eis. Sanctie = ?
Wat er wèl vaak gebeurt is dat een leraar alleen maar uitleg geeft aan de hand van één type apparaat; behoorlijk laks van die leraar, denk ik, en je begint daar weinig tegen.
Uitleg kun je altijd vinden door de gebruiksaanwijzing van jouw type apparaat even bij elkaar te googelen. Zo lastig is het gebruik van die dingen nu ook weer niet.
In de regel is de Casio wat handiger als je vergelijkingen wilt oplossen (wiskundeB,
enorm bijdehand menu Equa) en is de Texas bijdehanter bij de normale verdeling (wiskundeA)

Als je op marktplaats een tweedehandse koopt, zorg er dan wel voor dat je hem zelf kunt afhalen. Twee voordelen:
kun je even kijken of die het echt doet (probeer even een paar eenvoudige sommen en probeer ook even of je van een door jou gekozen formule de goede grafiek op het schermpje krijgt);
soms krijg je na betaling het apparaat toch niet thuisgestuurd

succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja! Dit is indirect een wettelijke eis. Om het examen af te leggen mag (lees: moet, want zonder red je het niet) je een grafische rekenmachine gebruiken. Je kan het ook iedere keer van iemand ander lenen, maar dat is nogal onpraktisch. Overigens snap ik het probleem niet. Een grafisch rekenmachine is ongeveer 100 euro. Mijn ouders betaalden vroeger alleen al voor de boeken zo'n 800 tot 1000 euro (gymnasiumm 4; voor dat jaar). Later, nadat ik van school was, zijn er "gratis" schoolboeken gekomen en is het lesgeld voor 4/5 havo en 4/5/6 VWO verdwenen. Hierdoor ontvang je al een hele ruime subsidie (als je zoon 10 jaar geleden op deze school zat was je gauw 1500 lichter). Een kleine bijdrage van amper 100 euro is echt peanuts en de school staat in hun recht.

Toegevoegd na 2 minuten:
*zijn recht i.p.v. hun recht, foutje, sorry
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan het ook iedere keer van iemand ander lenen\ Zullen ze leuk vinden tijdens een examen. :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een goedkope optie zoekt, kun je beter een advertentie zetten op marktplaats. Genoeg mensen hebben verplicht zo'n ding aan moeten schaffen voor school, maar doen er nu niets meer mee. Ik houd de mijne wel omdat het soms handig is voor statistiek, maar in mijn studie mocht ik hem juist weer niet gebruiken tijdens examens ;-)
Computoon
9 jaar geleden
Ik vraag me af of dat wel mag op een examen.
De reden voor het voorgeschreven type is 1. dat hiermee examens te maken zijn en 2. uniforme instructie over het apparaat kan worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat: tijdens een examen mag dat niet, maar je kan uiteraard als je wiskunde A volgt het lenen van iemand die wiskunde B volgt, omdat het examen (CE dan) niet tegelijkertijd wordt ingepland. Dus in theorie kan het, in theorie. In de praktijk is dat heel dom, bezorg je je kind alleen veel stress mee en voor 100 euro lijkt me dat de moeite niet waard (zeker niet aangezien zo'n rekenmachine minstens 2 (havo) of 3 (vwo) jaar wordt gebruikt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik min. alleen om het feit dat je niet kan inzien dat 100 Euro voor veel mensen Veel geld is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, op die fiets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niels, dat begrijp ik heus wel. Maar in het leven moet je nu eenmaal bepaalde uitgaven doen. Als je in de bijstand zit of iets erboven, krijg je compensatie van DUO of de gemeente in veel gevallen. Daarnaast vind ik dat ouders wel iets mogen bijdragen aan de scholingskosten. Ik begrijp dat het veel geld kan zijn, maar men vergeet gauw dat het vroeger slechter was (ja, soms waren dingen vroeger niet beter) en 100 is geen onredelijk bedrag. Daarnaast moet je later ook collegegeld gaan betalen, dus het een klein, voorzichtig opstapje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12, goede optie. Overnemen van iemand die net examen heeft gedaan. Zijn genoeg die van dat ding afwillen omdat je je bij de meeste (er zijn uitzonderingen) studies bij je statistiektentamen em niet meer mag gebruiken (moet je het handmatig doen ;) ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon, voor het CE zijn er een aantal rekenmachines toegestaan (zie http://www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/Grafische_rekenmachine). De Ti 83, 84+ en eentje van Casio zijn het meest gebruikt. School kan echter stellen dat ze willen dat je een specifieke gebruikt, zoals de Ti, overigens zou het er geen verschil in instructies moeten zijn tussen de 83/84+ (zie mijn opmerking onder de vraag).
Met het lenen bedoelde ik overigens niet het lenen tijdens een examen, dat is simpelweg niet toegestaan ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.marktplaats.nl/z/diversen/schoolbenodigdheden/ti-84-plus.html?query=ti+84+plus&categoryId=1456 Je kunt zeker wel wat geld besparen, bijv. Tweedehands overnemen van iemand die hem niet meer nodig hebt. Ik neem aan dat texas instruments nog steeds goede apparatebpn maakt. Ik kwam de mijne tegen van 25 jaar oud, doet het nog steeds.
Computoon
9 jaar geleden
Toen ik nog op de middelbare school zat was de TI25 een van de geadviseerde toestellen. Er heeft sinds 1981 een hele rekenmachineevolutie plaatsgevonden als men nu bij de 84 is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb de Ti25 even opgezocht, leuk feitje. Maar dat ziet er uit als een gewone calculator (een wetenschappelijke rekenmachine). Sinds 1998 (invoering 2e fase) is de grafische rekenmachine ingevoerd. In 1998 was dat de Ti 83 en een paar jaar later kwam de 84+ (overigens is het functionele verschil tussen die laatste twee niet zo groot).
Indien je havo/vwo deed vroeger (in 1981) kreeg je bij mijn weten nog tabellenboekjes en dergelijke voor statistiekberekeningen (voor de t, z en f waardes). Tegenwoordig is dat allemaal in de rekenmachine gestopt en kan de rekenmachine ook de grafieken tekenen. Of dat laatste didiactisch verantwoord is durf ik niet te zeggen. Veel scholen hebben leerlingen sindsdien meer onderwezen in het correct gebruiken van de calculator dan in het laten begrijpen van de achterliggende formules. Maar goed dat is een andere discussies. De rekenmachines van Ti zijn wel prachtige dingen, zelfs de Ti 83 met zijn compoort blijft een mooi ding. Voor de betere leerlingen is zo'n grafische rekenmachine extra leuk, dan kunnen ze zelf programma's programeren ervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad en voor 50 euro tweedehands, 90 nieuw bij de wehkamp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dit is middelbare school. Ik heb net de lijst binnen voor het mbo. Verplichte laptop met behoorlijke eisen, flink softwarepakket, tekenpakket. Enfin, 1500 euro armer aan verplichte schoolspullen. En dan heb ik het niet over schoolgeld en schoolbijdrage.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
50 euro is overigens schappelijk voor machines. Heb van nog niemand gehoord dat ie het niet deed/stuk is gegaan. Had in het verleden de oude 83 van mijn zus (5 jaar ouder) overgenomen. Dat ding heeft het dus een jaar of tien uitgehouden (actief in gebruik, 8 met 2 rustige jaren). Nu werkt ie volgens mij nogsteeds, goede dingen dus. Heb weleens producten van mindere kwaliteit gezien ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@som, dat geldt denk ik helaas voor vrijwel alle opleidingen. Zelf deed ik hoger onderwijs (wo/universiteit), bijna 2000 euro collegegeld en flink wat aan boeken kwijt (en ondersteundende dingen als laptop nog veel meer). Hele dure grap, vroeger moesten havo/vwo leerlingen boven de 16 schoolgeld betalen (ruim 1500 euro p.j.) en de boeken. Hoewel ik begrijp dat 100 euro voor veel mensen een hoop geld kan zijn, is het een schappelijke bijdrage t.o.v. van je krijgt. Of zijn zoon later naar het mbo, hbo of de universiteit gaat, het wordt veel duurder zoals jij aangeeft. Maar uiteindelijk is het een investering in jezelf, meestal verdien je het makkelijk terug ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nu nog een tweedehands kopen gaat niet, die zijn namelijk allemaal al verkocht in juli. Wat je dus ook kan doen is nu een nieuwe kopen en zodra je hem niet meer nodig hebt eind juni op marktplaats zetten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.marktplaats.nl/z/ti-84-plus/zo-goed-als-nieuw.html?query=ti-84+plus&priceFrom=10%2C00&priceTo=60%2C00&attributes=S%2C31&startDateFrom=always
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Touché! Probleem was dat IK zo dom was geweest om de eerste rekenmachine te verkopen voor de zomer omdat mijn zoon ook zo'n grafisch ding moest hebben. Ik had er nooit aan gedacht dat hij die bij natuurkunde niet mocht gebruiken en hij was juist zo gewend aan de rekenmachine van de eerste drie jaar. We hadden nog zat machines maar die voldeden niet aan de eisen. Nu stond er nog maar één op van dat type en veel te duur dus ik ging er voor het gemak van uit dat deze machine ook niet op mp zou staan ;)