recht op studiefinanciering met BBL opleiding met onbetaalde stage?

mijn kleindochter van 17 jaar woont met haar 1 1/2 jarig dochtertje bij mij in huis, ik heb een klein pensioen plus AOW.
Mijn kleindochter volgt de studie flower design in Aalsmeer, dit is een BBLopleiding (1 dag school 21 uur stage per week) . Zij heeft onbetaald werk gevonden in Amsterdam (21 uur), betaald werk lukte niet omdat niemand (in de buurt) een meisje van 16 met een kind in dienst wilde nemen. Wij wonen in Volendam.
Zij ontvangt wel kinderbijslag, kind gebonden budget en vergoeding voor de kinderopvang. Hiervoor geldt een eigen bijdrage wat weer van het kindgebonden budget afgaat. Kortom ik help haar met diverse kosten. Haar moeder betaalt vanuit de kinderbijslag haar reiskosten van 150 euro per maand.
Nu wordt zij in maart volgend jaar 18, geen kinderbijslag meer voor haar, maar wat dan, heeft zij recht op een studiefinanciering? Bestaat er een soort uitkering voor zo'n geval. Uiteraard gaat zij aan de slag om betaald werk te vinden maar vooralsnog is dat moeilijk hier in de buurt.
Wie weet waar wij informatie kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Op duo (studiefinanciering) kun je pas studiefinanciering aanvragen als je 18 jaar bent en je studeert nog. Op MBO krijg je pas studiefinaciering als je 18 jaar bent, maar dit is geen gift maar een lening volgens het nieuwe leenstelsel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord is simpelweg: Nee.
Bij BBL hoor je in principe een betaalde ''stage'' te vinden.
Bij BOL krijg je wel studiefinanciering mits ze 18 jaar is.

Daarom zijn haar ouders- of voogd verantwoordelijk tot haar 21e, dus ook de kosten voor bijvoorbeeld school.
Bronnen: