Ik volg een BOL opleiding Applicatieontwikkelaar, volgend jaar word ik 18, wordt mijn studiegeld vergoed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wanneer je 18 wordt kun je studiefinanciering aanvragen. Meer info wat je nog meer moet regelen dan vind je op http://www.18ennu.nl/

Toegevoegd na 2 uur:
Deze link is puur voor info over onderwerp, niet bedoeld als commercie. Regelen van studiefin bv is gratis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, daar zijn je ouders tot je achttiende jaar verantwoordelijk voor, mogelijk hebben zij recht op een tegemoetkoming ouders.
Als je 18 bent heb je recht op studiefinanciering en een ov reisproduct.

Bij een BOL opleiding ga je full time naar school, variërend van 2 tot 4 jaar. In deze jaren loop je stage (ook wel BPV). Dit is minimaal 20% en maximaal 60%. Wanneer en hoelang de stages zijn, verschilt per school. Bij sommige stages krijg je een vergoeding. Ook dit verschilt per opleiding en stageplaats. Je bent dus niet verzekerd van vaste inkomsten. Daarnaast moet je vaak ook studiekosten betalen. Wel heb je, als je 18 jaar bent, recht op studiefinanciering en een OV-studentenkaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ouders komen misschien in aanmerking voor de tegemoetkoming ouders. Zie het antwoord van crea hierboven / bron 2.

De kosten zoals collegegeld of verplicht gestelde boeken kunnen worden opgevoerd bij de persoonsgebonden aftrekposten / studiekosten en andere scholingsuitgaven in jouw belastingaangifte. Reiskosten zijn nooit aftrekbaar.

De studie die je volgt is een MBO-studie. Er moet collegegeld worden betaald, waarschijnlijk € 1118 per leerjaar. Daarnaast zijn er wellicht nog andere kosten zoals verplicht gestelde boeken. Denk eraan dat wanneer je maandelijks betaalt je de kosten niet in 1 jaar mag opvoeren. Als je in € 400 betaalt en in 2015 € 700 dan zijn de aftrekbare bedragen voor deze jaren resp. 400 en € 700. Het kan dus slim zijn het collegegeld in 1 keer te betalen.

Om de studiekosten in aftrek te mogen brengen voor de belasting, hoef je niet per se 18 jaar te zijn. Je moet die kosten wel zelf betaald hebben. Natuurlijk is het mogelijk dat je ouders je deze kosten overmaken (dat wil zeggen schenken – tot € 5229 per kalenderjaar belastingvrij) en dat jij het collegegeld vervolgens van jouw rekening overmaakt.

Of er uiteindelijk aftrek mogelijk is is maar zeer de vraag. Allereerst moet er wel belasting voor jou verschuldigd zijn. Pas als je een inkomen hebt meer dan ruim € 6000 is dat het geval. Dus als je met een bijbaantje bijvoorbeeld € 3000 verdient valt er weinig terug te krijgen van de belasting.

In de tweede plaats: de verkregen studiefinanciering (volgend jaar als je 18 bent) moet van de studiekosten worden afgetrokken. De verkregen studiefinanciering is tegenwoordig in de vooringevulde aangifte (VIA) vermeld. En dan is er ook nog een drempel van € 250 – niet aftrekbaar bij studiekostenaftrek in de belastingaangifte.

Conclusie: vergoeding volgend jaar van je studiekosten zal niet of maar heel gedeeltelijk via een belastingaangifte te realiseren zijn.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom denk je dat er gevraagd wordt of de studie aftrekbaar zou zijn? Volgens mij wil hij alleen maar weten of hij studiefinanciering krijgt.