Kan ik vrijstelling krijgen voor Nederlands, rekenen, Engels, kunstgeschiedenis?

Ik weet dat dit verplichte vakken zijn, maar ik volg twee MBO opleidingen achter elkaar. Ik heb dus bij mijn eerste school al deze vakken al (met een voldoende) afgerond, en dat kan ik eventueel aantonen met een cijferlijst. Kan ik hiervoor vrijstelling krijgen? Het zijn exact dezelfde vakken en ze gebruiken exact dezelfde boeken, die ik dus ook al heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij slimmer om dat met de decaan van die tweede opleiding te bespreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat ga ik sowieso nog doen. School begint over een maand pas weer, dus ik wil het graag alvast uitzoeken. Ook m.b.t. de boeken, die ik dan gewoon ga doorverkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja daar kom je voor die tijd toch niet achter eloines
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niveau ook gelijk, dus allebei bijv niveau 4?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's jammer.. Ik hoopte dat iemand wist of daar toevallig een wet voor is of iets. En ja, allebei niveau 4.
Amadea
9 jaar geleden
Nóg jammer is dat jij het in je laatste schoolweken niet al hebt geïnformeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nja dat komt omdat ik de boekenlijst gisteren pas binnenkreeg. Ik had er helaas niet op gerekend dat al die boeken precies hetzelfde zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je doet twee keer hetzelfde niveau en je bedenkt niet van tevoren dat er dan vakken zijn die je dubbel gaat doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, rekenen op 3F en Nederlands op 4F. Gewoon omdat het kan. De examens telden stuk voor stuk niet mee voor het diploma (ook Engels niet) omdat het "pilot" examens waren. De examencommissie wou zien hoe wij scoorden en op basis daarvan wordt de toets voor volgend schooljaar gemaakt.
Ik ga mijn opleiding in elk geval niet binnen 2 jaar afronden, dus dan bewaar ik al die boeken nog maar even. Bedankt.

Antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van het curriculum. Vaak worden algemene vakken ingesteld op de opleiding die je doet. Engels voor autotechniek is anders dan Engels voor een administratieve opleiding. In dat geval zal het wat lastiger zijn. Maar iets als kunstgeschiedenis kan ik me het op MBO-niveau niet van voorstellen dat dit al te veel verschilt.

Maar aangezien je zelf al aangeeft dat het exact dezelfde vakken zijn is de kans wel groot dat je vrijstelling kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van Engels is wel een goed punt ja. Het zijn allebei creatieve opleidingen. Game Art en Fotografie.