Stel ik wil een bepaalde markt betreden. Mag de algemene voorwaarden van de concurrentie gebruiken en aanpassen naar mijn bedrijf?

Of is dit plagiaat? Zo ja, is dit strafbaar? (Concurrentie heeft al een stevig positie in de markt)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je zonder toestemming een tekst van een ander publiceert, is dat inderdaad plagiaat. Oók als je er kleine wijzigingen in aanbrengt om het aan te passen naar jouw bedrijf.

Overigens zijn op internet genoeg modelteksten te vinden waarbij je wél uitdrukkelijk toestemming hebt ze te gebruiken. Je kunt hiervoor googlen op 'voorbeeld algemene voorwaarden ' of kijken of er op de site van de KvK (zie bron) een modelcontract staat dat je aangepast aan jouw situatie kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de text gewoon herschrijven zodat het er niet meer op lijkt... Gooi ook de volgorde een beetje door elkaar en er kraait geen haan naar... Bijna iedereen doet het in het begin zo...

Trouwens wie heeft er nu zin om algemene voorwaarden door te gaan zitten spitten, tis een vreselijk tijdverdrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal zijn de algemene voorwaarden voor de branche wel verkrijgbaar bij de brancheorganisatie.
Wil je deze tog niet gebruiken en een eigen versie maken (beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen) hou er dan wel rekening mee dat je deze apart moet deponeren bij de griffie van de rechtbank. Bij algemene voorwaarden van je brancheorganisatie is dit meestal goed geregeld.