Wat moet je doen als je een slechte leerkracht hebt?

Als je zo'n leerkracht hebt die geen orde kan houden en maar heel de les bezig is om mensen strafwerk te geven en ze uit de klas te sturen. Wat moet je dan doen?

Natuurlijk ligt het ook aan de drukke klas, maar bij andere vakken zijn wij dan weer wel rustig omdat die leerkracht wel orde kan houden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het is een wiskunde leraar waar ik het nu over heb en het probleem is dat voor de opleiding die ik wil gaan volgen wiskunde hard nodig heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Eerst je ouders erin betrekken, als kind heb je (helaas) weinig invloed.
Je ouders zullen dan met directie/schoolbestuur kunnen overleggen.
komen er over een docent meerdere klachten via ouders binnen, wat vast het geval is, dan kan op grond daarvan actie ondernomen worden.
Praten met de docent als ouders is waarschijnlijk redelijk zinloos, als deze persoon zich aangevallen voelt door de klas (meestal oorzaak van het ordeprobleem) dan zal de docent zich in een confrontatie met de ouders nog sterker aangevallen voelen.
Via directie of bestuur bereik je dan echt veel meer.
Zij kennen de (problematiek rond de ) docent en kunnen van bovenaf bijsturen.
Is directie of bestuur laks, dan is en zoiets als een leerplichtambtenaar, maar dat allen bij falen van andere methoden toepassen.
Praat er dus goed met je ouders over en laat duidelijk aan hem merken hoe je hiermee omtobt.
Goede ouders doen dan de goede dingen.
Ga je zelf naar je docent , dan is het een gevecht van David tegen Goliath, waarbij David geen slinger en geen
stenen heeft.
Ik wens je zeer veel succes maar pak wel door, een dag gekweld is een dag niet genoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Rustig blijven en proberen toch zo veel mogelijk te leren. Als hij inhoudelijk niet goed is kan je een klacht indienen bij school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klagen bij de directie van de school of het door geven aan de school inspectie. Het liefste met meer personen te zamen want dat heb je een goed punt.
Deze komt eens in het jaar op school en kijkt hoe de leraren les geven, hoe de statieken zijn ( oa de niet geslaagden, de verzuimcijfers en zittenblijvers en lesuitvallen.
( In deze periode is de directie altijd erg zenuwachtig kan ik je zeggen :-)

Helaas zit er op elke school wel 1 of 2 van deze leeraren die totaal niet met een klas om kunnen gaan. Dat wat vroeger ook al zo, heel jammer want je kunt heel goed zijn in een vak maar als je daar geen goed les in krijgt heb je al gauw een onvoldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is natuurlijk een groot probleem, maar vooral van de docent in kwestie. Je schrijft niet over welk vak het gaat : er zijn natuurlijk vakken, die al moeilijker te geven zijn, omdat het geen examenvakken zijn.

Misschien moeten jullie eens in een vrij uur met elkaar praten over de houding van de klas. Dit vraagt heel veel volwassenheid van jullie, want loltrappen domweg omdat het kán, is voor de hand liggend.

Maar als jullie die docent een kans zouden geven, gewoon zijn/haar verhaal af te steken, zónder gekl**t, is het misschien best interessant, wat hij/zij te melden heeft.

Bespreek eens met elkaar, wat jullie persé willen leren van dit vak, en hoe jullie zelf denken, dat dit vak gegeven zou moeten worden. (Of laat iedereen dit anoniem opschrijven, als zo'n klassengesprek niet werkt)

Zet dit op papier, en geef het aan de docent in kwestie.
Misschien heeft hij/zij er té weinig bij stil gestaan, dat jullie bepaalde leerdoelen hebben voor zijn/haar vak, en drijft hij/zij al jaren op een bepaalde routine (die dus niet werkt, anders zou er geen strafwerk en/of uitsturen bij hoeven.)

Probeer voor ogen te houden, dat je niet voor die leerkracht werkt, maar voor je eigen toekomst/diploma.
Een oplossing zou kunnen zijn, dat jullie in groepen gaan werken : dat iedereen een stukje van het vak bestudeert, en dit aan de anderen van het groepje vertelt.
Zo kan je toch wat leren, als die docent niet aan lesgeven toekomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn klas is niet zo volwassen om dat 2e te doen. Eigenlijk heel je antwoord. Het gekke is, is dat wij bij bijvoorbeeld Nederlands wel stil zijn. Omdat die leraar wel goed orde kan houden zonder zijn stem kapot te schreeuwen.
En ik zit nou NIET in een klas waar iedereen wil leren maar het niet kan vanwege de leraar. De meeste kan het dan ook gewoon niks schelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jullie helemaal niets doen, zal er ook niets veranderen....
Een probleem krijgt pas een oplossing, als het probleem groot genoeg is - kennelijk is bij jullie het probleem dus niet groot genoeg.
Snuffel
een jaar geleden
Mooi antwoord!
of je gaat van school af of je gaat het zeggen tegen je leerkracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen tegen mijn leraar lijkt mij niet zo'n goed idee..
mijn ervaring is dat je behalve een andere school opzoeken er weinig aan kunt doen

ik had zo'n leraar die bij iedere vraag naar het boek of internet verwees en zich er zo makkelijk vanaf maakte en zelf lekker aan het Hyven was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, moeilijk... Ik zou het toch bespreken, met je mentor bijvoorbeeld. Jij kunt in elk geval aangeven dat het jou niet helpt om in deze omstandigheden wiskunde te volgen. Misschien kan je bij een andere klas wiskunde volgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan een optie zijn om samen met de leidinggevende van de school een gesprek aan te gaan met de leraar!misschien weet de persoon in kwestie niet geod meer waar hij/zij mee bezig is en heeft even een opfrisser nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij hebt wiskunde hard nodig voor je vervolgopleiding.
Krijgt les van een " slechte leerkracht" EN 't kan de rest van je klas niks schelen?

Neem een jaartje bijles. Er zijn zat studenten die zo wat bij willen verdienen. Wellicht is er iemand in je familie- of kennissenkring die je wil helpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 - bijles wiskunde nemen, want schoolprogramma's gaan gewoon door.

2 - ik begrijp dat de klas de leerkracht ondermijnt, dus het gaat erom dat de leerkracht meer i.p.v. minder bevoegdheden krijgt
- dus leerlingen die de orde verstoren de toegang tot de les ontzeggen
- de meeste schooldirecties spreken echter zo'n leerkracht zo aan dat deze verder onzeker wordt - hij is immers slecht.
- een beter oplossing is dat iemand naast hem komt kijken en streng de orde handhaaft (met uitsluiting voor de les als gevolg voor de raddraaiers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klacht in dienen. had ik ook gedaan en toen kregen we een andere docent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Soms klikt het niet tussen een leraar en een klas. Bericht dat via de klassevertegenwoordiger aan de schooldirectie en vraag dringend om een andere leraar.
2. Schrijf een opbouwende kritiek op Beoordeelmijnleraar.nl, zodat de betrokken leraar zijn/haar leven kan beteren.
3. Bevorder via de Leerlingen- of Medezeggenschapsraad dat leraren jaarlijks geevalueerd en beoordeeld worden, volgens een procedure waarbij leerlingen hun zegje kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klacht indienen bij de directeur. Je hebt recht op goed onderwijs. En tegen de leraar kan je zeggen, u bent een aardige man, naar niet geschikt als leraar. Als je tenminste durft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de kans krijgt: meteen aanpakken! Daarmee bedoel ik dat je hem persoonlijk kan aanspreken, en dan natuurlijk op een formele manier. Of naar de teamleider (of welke hogere puntjepuntje dan ook) en dit melden. Maar dan wel anoniem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zou het kunnen aan kaarten bij de directie van de school,
of op een zo kalme mogelijke manier het tegen de docent zelf proberen tevertellen , kan me heel goed voorstellen dat het zeer iritant is
wens je heel veel sterkte en suc6 met je opleiding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat eerst op respectvolle wijze met de docent. Vertel wat je nodig hebt.

Last de docent en de klas samen de regels opstellen.
een jaar geleden