Wat is de beste manier om je voorbereiden op je eindexamen?

Veel mensen hebben er last van: stress voor je eindexamen. Je moet zoveel leren en daardoor heb je geen overzicht meer over wat je allemaal moet doen. Heeft er iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor welk niveau is het

Het beste antwoord

Zet allereerst een aantal zaken voor jezelf op een rijtje:

- Wat moet je allemaal leren?
Deel je werk op een stukjes. Bijvoorbeeld hoofdstukken.
Bekijk van elk vak hoeveel 'delen' je moet leren, en
basseer elk deel op iedere 2 uur dat je ermee bezig bent.

- Hoeveel tijd heb je nog?
Met de tijd die je hebt bekijk je hoeveel je daarvan wilt
besteden aan leren. Leer steeds 2 uur achter elkaar met
een (kleine) pauze er tussen.

Vervolgens stop je alle 'stukjes' leerwerk in de 'stukjes' tijd die je hebt gekozen. Dit verwerk je netjes in een schema'tje die je uit print en boven je bureau hangt.
Na elke keer leren zet je een vinkje, om voor jezelf te zien hoeveel je al gedaan hebt en hoeveel je nog moet doen.
Dat schept overzicht.

Hopelijk heb je nog wat extra dagen over die je kunt vullen met bijvoorbeeld het maken van proefexamens, die te vinden zijn op internet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Slaap heel goed uit enkele dagen van te voren... Weken...

Zeer velen hebben zo veel slaaptekort voor een examen dat hun IQ vele procenten gedaald is...

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan ga ik ervan uit dat je alles goed geleerd hebt, natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een schema van de examens die je allemaal hebt. Verwerk daarin de tijd die jij wilt gebruiken voor de voorbereiding. Maak ook tijd voor jezelf. Als het goed is heb je alle stof al een keer gezien, dus gebruik de ingeplande studietijd goed. Maar geniet ook van je 'vrije' tijd, dat kan want je houdt je aan de planning. Uiteindelijk heb je geen stress, al je materiaal doorgewerkt, een beetje geluk, en dan heb je je eindexamen gehaald.

succces!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je computer uitzetten is al een goed begin, als je wilt organiseren is afleiding niet handig. concentreer je op een vak totdat je de ifo niet meer tot je kan nemen, neem even rust en ga verder met een volgend vak. denk niet in tijd maar in behaalde kennis. dat haalt de druk er wat af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel oude examens oefenen, genoeg nachtrust nemen, gezond leven, op zn tijd eens lekker ontspannen, evt oordopjes in doen tijdens examen..
Bij het leren zou je er voor kunnen kiezen om een 'wiskunde ochtend' te houden en dan 's middags een 'duits middag'. Tijdens zo'n ochtend/ middag richt je je alleen maar op dat ene vak. Dat kan je niet afleiden naar een ander vak en zo houd je het voor jezelf hopelijk wat overzichtelijk. Ik snap heel goed dat je het overzicht kwijt raakt als je zoveel te leren hebt. De kunst is het dan om niet alles tegelijk te doen en doelen te stellen voor jezelf wat je wil leren of tot hoever je in een boek wil zijn wat je moet leren voordat de ochtend/ middag voorbij is.
Heb vertrouwen in jezelf en je kunnen en ga er gewoon voor! Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak oefentoetsen van de onderwerpen waar je examen in moet doen

Een studieschema werkte bij mij goed. Voor elk uur dat ik leerde, had ik een half uur pauze (wel eerst leren natuurlijk en daarna pas pauze). Ik stopte met leren rond 21:00, daarna even nog wat tijd voor jezelf en dan lekker naar bed.

Stressen is nooit bevorderlijk voor de prestaties, doe alles stap voor stap, dan weet je van te voren waar je aan toe bent.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress is een gevolg van vermoeidheid. Zorg dus dat je uitgerust bent.

Zorg er ook voor dat je de stof beheerst. Dat je dit voldoende van te voren hebt geleerd. En zelfs misschien zodanig dat je dit rustig hebt kunnen doen.

Zolang jij uitgeslapen bent en rustig, ben je helder en ontspannen. Kan je beter relativeren en hoef je dus ook niet zenuwachtig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naast alle andere fijne tips, beloon jezelf als je een aantal uur goed gewerkt hebt ervoor.

Het is bewezen dat als je jezelf iets leuks of fijns in het vooruitzicht stelt, en daar ook echt pas aan begint nadat je je werk goed gedaan hebt, dat je werk daar ook beter van wordt.

Als je erg zenuwachtig tijdens je examen bent, zorg dan dat je van te voren een aantal leuke en grappige dingen bedenkt waar je tijdens het examen even aan terug kan denken.
Vooral grappige dingen helpen om je even te ontspannen. Denk aan een grappig voorval of een goede grap van een cabaretier, of stel je iets geks voor, je docent verandert ineens in een koe.
Neem elk uur tijdens je examen even pauze voor een slok water, sluit je ogen even, rek je uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
studeren!!! volgens mij doe je dat automatisch als je van school af wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die - is trouwens niet van mij
al je problemen uit je hoofd zetten,volledig en uiterst geconcentreerd aan beginnen,gewoon je best doen en denken nee heb je en ja kun je krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oefen de stof die je moet weten
lees het telkens opnieuw door
stel jezelf vragen mbt de oefenstof
en
neem rust!
echte ontspanning: moeilijk
edoch: het kan.
zet de eierwekker of je mobiel op 10 minuten alarm
en doe die 10 minuten niks
ontspan
laat je gedachten voorbijgaan
als ware het wolken die voorbij drijven
pak opnieuw je oefenstof
jij kunt het!
ook al twijfel je
in het formuleren en kiezen van je antwoorden
ga ervoor
doe het

heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aantal jaar geleden mijn eindexamen gedaan en ik heb eigenlijk geprobeerd om niet te krampachtig bezig te zijn met het 'eindexamen'. Natuurlijk heb ik wel veel geleerd maar ben daarnaast ook gewoon doorgegaan met mijn hobby's. Zo ging ik nog steeds 2 avonden in de week naar hockeytraining omdat het best lekker is om wat afwisseling te hebben. Je kan even je ei kwijt als je een halve dag boven je boeken hebt gehangen.

Verder niet te lang aan een stuk leren. En niet te lang hetzelfde vak. Op een gegeven moment neem je niets meer op, ga dan even thee drinken ofzo.

Ruim voor je begint te leren op. Zo heb je tijdens het leren niet alsnog de neiging om te gaan opruimen. Daarnaast is het overzichtelijker als je leert in een opgeruimde omgeving.

Heel veel succes in ieder geval!

(tipje voor over een paar weken: eet voor je examen een banaan. Een leraar van mij vertelde destijds dat je door de suikers je beter kan concentreren, of het zo is weet ik niet maar ik heb het gedaan en ben geslaagd)