Hoe kun je stoppen met de middelbare school?

Ik ben nu 16 jaar oud en ik zit in 4vwo. Ik heb de eerste twee jaar op een hele leuke school gedaan en daarna moest ik veranderen. De enige reden waarom ik nog ging was zodat ik terug kon veranderen. Mijn ouders weigeren hun handtekening te zetten omdat ik o.a. de stieffamilie niet respecteer en geen natuurkunde wil gaan studeren. Nu wil ik dus stoppen met school. Ik ben geen 18 en ik heb me ook niet ingeschreven voor een mbo opleiding. En iets waarvoor ik een handtekening van mijn ouders nodig heb ik ook geen optie want die zetten ze niet.
Heeft iemand een idee hoe ik met de school kan stoppen waar ik nu op zit zonder de handtekening van mijn ouders nodig te hebben?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Leerplicht is voor een 16 jarige veranderd in kwalificatieplicht… DUS beste @vrcm11 is het zaak voor jou om zo snel mogelijk een diploma te halen/te hebben…dat is je weg naar de vrijheid… en dat betekent simpelweg nog 2 jaar leren… zie hieronder de bron.

Leerplicht en kwalificatieplicht

Jongeren tussen de 5 en 18 jaar moeten onderwijs volgen. Totdat ze een startkwalificatie hebben of 18 jaar worden. Voor leerlingen van 5 tot 16 jaar heet dit de leerplicht. Voor jongeren tussen 16 en 18 jaar heet dit de kwalificatieplicht.

Verschil leerplicht en kwalificatieplicht
Ouders of verzorgers van jongeren tussen de 5 en 16 jaar moeten hun kinderen inschrijven op school. Volgens de leerplichtwet moeten jongeren ook echt naar die school gaan. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen en ingeschreven staan op school. Een startkwalificatie is een vwo-diploma, havo-diploma of mbo-diploma op niveau 2 of hoger.

Bronnen:
rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Jodokus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarvoor?