Bij de studiefinanciering kreeg iedere student een basisbeurs. Inwonend bedroeg dat ongeveer 100 euro, uitwonend 280 euro. Daarnaast was er een aanvullende beurs, die kon oplopen tot 260 euro. De aanvullende beurs was er voor de studenten van ouders die onder een bepaald salarisniveau zitten. Van de andere ouders werd verwacht dat ze bijsprongen in de studiekosten van hun kind.

Bij het leenstelsel vervalt de basisbeurs en is de aanvullende beurs omhoog gebracht. Voor inwonende studenten die een volledige aanvullende beurs krijgen, betekent dit een voordeel (ca. 30 euro p. m.), voor alle andere studenten een nadeel. Voor veel studenten betekent dit dat ze helemaal geen studiefinanciering meer kunnen krijgen. Ze moeten dus op een andere manier aan geld komen. Één van die manieren is een lening af te sluiten bij DUO.

Overigens gaat de nieuwe wet pas in september 2015 in, dus we hebben het nog niet over het leenstelsel van nu, maar over het leenstelsel van straks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

studiefinanciering hield in dat je een basisbeurs kreeg die je niet hoefde terug te betalen. Daarnaast kon je deze beurs uitbreiden met een lening, welke je wel moest terugbetalen. Op deze lening zat een zeer lage rente en terugbetaling werd gebaseerd op je inkomen. Als je de lasten niet op kon brengen hoefde dat ook niet.

In het huidige stelsel vervalt de basisbeurs en moet je het volledige bedrag lenen.